Tråd: Sunt sukker
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-07, 07:30   #13
tnutt
Medlem

Medlem siden: Dec 2006
tnutt er på en erverdig vei
Smile

Sv: Sunt sukker

Wolfgang Lutz mener at grensen for god helse går på max 72 gram karbohydrater om dagen. Hvis det for eksempel er flere ganger mer karbohydrater i melkesjokolade enn i mørk sjokolade så må man selvfølgelig tilpasse mengden etter sjokoladetype.

Det påstås at man ikke skal bytte ut frukt med sjokolade. Jeg ser fortsatt ikke gode grunner til dette, hverken ut fra sukkertype eller næringsinnhold. Dette kan skyldes at jeg ikke leser engelsk flytende, men jeg mener å ha fått med meg alle argumenter i artikkelen. Og selv om artikkelen har mye informasjon så er det bare synsing i avveiningen av hva som er sunnest.

Kunstige tilsetningsstoffer er ikke bra, men frukt i butikken er heller ikke fritatt for sprøyting av diverse kjemikalier.

Og så ser jeg at sjokolade har magnesium og fosfor. Da er det ikke tomme kalorier i sjokolade likevel og det vil heller ikke forundre meg om det dukker opp noen vitaminer også.

Sjokolade har mettet fett og påvirker kolestorolet hit og dit. Frukt inneholder lite fett, så da er sjokolade et bedre alternativ.

Når jeg tenker sjokolade så tenker jeg egentlig på Kong Haakon men jeg skriver heller melkesjokolade på grunn av at det står oppført i matvaretabellen. Fyll i konfekt er ikke lett å få oversikt over, men uansett hva slags fyll det er snakk om så ser jeg ingen grunn til at sukkeret i frukt er sunnere.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat