|
Sv: Sunt sukker
Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.
Jeg får ofte høre at noen karbohydrater er sunnere enn andre. Fruktose er sunt, men sukrose er usunt. Men sukrose spaltes til fruktose så det kan ikke stemme.
Men så får jeg høre at det finnes tomme kalorier og kalorier med næring. Er det da noen forskjell på å spise et eple eller en brødskive og det å spise en sjokolade etterfulgt av en vitamintablett? 
Fruktose er ikke sunt. Det er sunnere enn sukker i små mengder, og det er søtere enn sukker, men i større mengder er det like skadelig for kroppen vår som vanlig sukker. Vi trenger ikke sukker. Å si at fruktose spaltes til sukrose blir vel å forenkle det vel mye. Det er snakk om to forskjellige karbohydrater. Det er mulig det er hull i mine kunnskaper, men jeg har aldri hørt at sukrose/sukker omdannes fruktose. Mulig jeg har misforstått noe....
Karbohydrater er en gruppebetegnelse for sukkerstoffer. For enkelhets skyld deles de i to grupper. De som vi fordøyer og som gir oss energi, og de som er ufordøyelige og går rett igjennom kroppen uten å lagres. Det er stort sett kostfiber.
Sukkerstoffene som som gir energi er glukose, som er rent karbohydrat, - kroppens favorittbrennstoff. Så har vi noen av de andre, som f.eks. er:
Sukrose, fra bl.a rørsukker og noen rotgrønnsaker som f.eks. kålrot
Laktose, som er melkesukker (fra melk)
Fruktose som kommer fra frukt
Maltose som kommer fra korn og til sist
Stivelse, som kommer fra poteter, ris, mais, ris, korn og nøtter
Disse omdannes alle til glukose i kroppen. Ingen av dem er sunne. I store mengder vil hver enkelt - her for seg eller sammen, skape problemer.
Karbohydrater som inneholder næring er stort sett grønnsaker. Disse inneholder lite sukker/stivelse og store mengder fiber, i tillegg til vitaminer/mineraler/antiksidanter kroppen trenger.
Etter min mening er et eple og en brødskive sunnere enn en sjokolade og en vitaminpille. Det er mindre fruktose i et eple enn det er sukker i en sjokolade, for å si det sånn. Det har med blodsukkerstigning og forbrenning å gjøre.
Det er mer næringsrike kalorier i et eple og en brødskive. De er fiber, vitaminer og mineraler. I sjokolade er det tomme kalorier uten næring. Sistnevnte fører også til en raskere blodsukkerstigning, med påfølgende blodsukkerfall.
Selv om jeg ikke er tilhenger av Norum så forteller dette foredraget han holdt en del om hva sukker gjør med kroppene våre.Og forkjellen på de forskjellige karbohydratene.
Sukker – søt forvirring