|
Sv: Sunt sukker
Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.
Jeg får ofte høre at noen karbohydrater er sunnere enn andre. Fruktose er sunt, men sukrose er usunt. Men sukrose spaltes til fruktose så det kan ikke stemme.
Men så får jeg høre at det finnes tomme kalorier og kalorier med næring. Er det da noen forskjell på å spise et eple eller en brødskive og det å spise en sjokolade etterfulgt av en vitamintablett? 
Hvordan definerer man at noe er sunt?
Det er vel ingen som påstår at fruktose er sunt, men at det kan være sunnere for en insulinressistent å spise enn sukrose, fordi det ikke gir så høy blodsukkerstigning er sagt. Men Lindberg som er den her i landet som uttaler seg fordelaktig om fruktose anbefaler jo at det kun brukes som krydder, på lik linje med andre kryddere. Å erstatte sukker direkte med fruktose, og fortsette å spise samme sukkermengde som før (med boller og kaker osv) er ikke det minste sunt, og faktisk verre enn å spise sukker fordi man fortere kan bli insulinrerssistent av det.
Frukt vs sjokolade + vitamin … Vel, jeg holder en knapp på frukt jeg. Den har naturlig fruktinnhold og vann og fruktsukker og levende enzymer og naturlige vitaminer. Men dette utelater jo ikke at man ikke kan kose seg med sjokolade også.
Men egentlig, så avhenger jo alt av hvilken filosofi en skal følge, og hvor mange kilo en trenger gå ned. I noen tilfeller, så kan det lureste være å avstå fra frukten en lang periode fordi man trenger å spise ketosekost fordi en har veldig mange kilo å gå ned.