Kjenner meg litt igjen her gitt. Det er så mange teorier og så mange dietter, at man til slutt bare virrer rundt og ikke klarer å komme i gang med noe skikkelig.
Jeg tror det viktigeste man kan gjøre er å bli kjent med årsaken til sin egen overvekt og hva som gjør at man ikke klarer å gjennomføre en kur - og ikke minst hva man ikke kan unnvære i lengden... (Det er liksom ingen vits å gå på proteinkur hvis man er vegetarianer) Så må man finne den kuren som passer best ut fra egne forutsetninger, og følge den (og droppe alle andre....)
Jeg kjenner best Lindberg, og det er jo i utgangspunktet ingen slankekur. Teorien er jo at kroppen din skal komme i balanse og bli sunnere, og på den måten sakte men sikkert stabilisere seg på en mer normal vekt (sunn vekt, ikke nødvendigvis slank). Den er i utgangspunktet for folk som har ganske stor overvekt, og kanskje i tillegg har "sykdommer" som diabetes 2 o.l som følge av dette.
Når det gjelder Grete Roede går de fleste ned på det også (i allefall alle de jeg har gått på kurs med). De som trenger å lære seg et sunt kosthold, og gå ned 5-10 kilo har mest å hente på denne typen kosthold, mener jeg. For min del synes jeg "drastiske" kurer som Atkins osv ikke er helt for de som bare har litt overvekt, men det er mulig jeg tar feil.
Lykke til med å finne din vei, i alle fall!
|