Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-07, 07:49   #2
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..?

Heisann Denderlion.

Ja dette er ikke lett. Og du står foran en total omlegging av kostholdet. Hvis du ønsker å spise deg frisk ihvertfall. Det finnes flere muligheter, men et kosthold med minst mulig sukker og hvitt mel er nok å foretrekke. Om du går inn og leser på diabetesforbundets dider ser du at de anbefaler å spise det samme som før, med brød og man skal leve som før. Litt satt på spissen dette, men noe ala Grete Roede. Dette mener jeg er feil. Jeg har vært plaget med blodsukkersvingninger i mange år, med skjelvinger og "anfall" med svimmelhet. Løsningen var raske karbohydrater, et wienerbrød og et glass melk f.eks. Jeg fikk aldri noen diabetesdiagnose, men at jeg var farlig nærme er jeg overbevist om. Etter å spist streng lavkarbo i noen få dager, forsvant alle tegn på dette. I tilegg gikk jeg ned i vekt, og mageproblemene forsvant!

Nå i jula spiste jeg en del speltbrød til frokost og lunsj. Og en del melk. I tillegg til pålegg med en del søtt i. Og tre porsjoner riskrem. Og gjett hva som dukket opp: Jo alle de ekle symptomene jeg slet med for et år siden!

Jeg er overbevist om at lavkarbo er rett, og at et brødkosthold ala statens ernæringsråd er feil. Spesielt når man regerer negativt på det.

Søk på PCO/S i søkefeltet så finner du mange innspill om det.

Det er mye litteratur du bør lese, ikke minst for å forstå sammenhengen melom mat og helse. Jeg kan anbele på det sterkeste å lese boka "Bedre uten brød" av wolfgang Lutz. Og om du finner en kostholdsfilosofi du liker, er det alfa og omega og sette seg godt inn i den!

Og til slutt. Det finnes flere veier til målet. Ingen kropper er helt like, og derfor går det ikke an å velge ut en og si at den er rett. De vanligste er Fedon, Atkins, Eat og varianter rundt disse. De bygger på mindre sukker. Mer rene varer. Fedon har vært litt redd for fett, men er på gli. Atkins og Eat er ikke redd for fett. Men redd sor sukker.

Dette ble en anelse rotete, men bruk søkefeltet, så finner du et hav av artikler om alt dette.

Lykke til!

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat