|
Sv: Saddam henrettet
Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.
nei den derre "nå må vi hjelpe/rehabilitere mentaliteten blir jeg kvalm av...har du gjort noe alvorlig galt så skal du svi....
Men det hjelper jo ikke samfunnet å gjøre de kriminelle verre? Jeg er liksom litt opptatt av at fanger skal ut igjen og fungere i samfunnet. Dersom de kommer ut igjen etter endt grusom straff med et verre utgangspunkt enn de handde når de kom inn, så vil de jo ramme flere og gjøre samfunnet mer utrygt.
Og så kan man jo også tenke på hva som er årsaken til at folk blir kriminelle i utgangspunktet. Det er ofte barn som kommer skjevt ut fra fødsel av og har vært utsatt for omsorgssvikt av foreldrene og havnet i feil miljø fordi de ikke klarer få innpass i andre miljø. Hvor rettferdig blir det da å straffe dem ytterligere i stedet for å hanke dem inn, og la konsekvensen bli at de blir opplært på områder de har mangler og la dem få en litt bedre sjanse til å klare seg i livet?
Altså, for dem som det ikke er håp for (jeg ser de finnes), så er jeg for livsvarig forvaring av hensyn til samfunnet, men ellers, så ser jeg ikke hvorfor straff skal være grusom, eller bidra til verre kriminelle ute i samfunnet.