Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-04, 18:46   #39
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hei Donkea,

du skriver at du trodde du var blitt lat. Regner med at du sover mye og at du føler at alt er et ork. At du har vanskelig for å få gjort ting og at du føler deg treg og lei av deg selv.

Hvis du blir riktig medisinert, så bør du føle deg bedre ja. Mer våken og opplagt. Det synes jeg er det minste en bør forlange. Jeg følte ikke dette før jeg fikk prøve Armour, men la ikke det skremme deg. Levaxin kan virke bedre på deg enn det gjorde på meg.

Vektnedgang, der må jeg si det samme igjen. Jeg hadde ikke klart å gå ned i vekt før jeg skiftet fra Levaxin til Armour. Og som Nille sier, det er ikke så mange kilo som skyldes vann i kroppen. Men når du føler deg bedre, så går det lettere å trimme og følge en kostholdsplan.

Veldig mye avhenger av at du føler at medisinen du får, hjelper deg.
Du må kjenne etter på kroppen om du er fornøyd. Det du skriver om legen din nå, virker jo mer oppmuntrende. Jeg synes han burde ha spurt deg hvordan du har det, fortalt deg hva som er symptomer på lavt stoffskifte og spurt deg om du har kjent noe til det. Blodprøver kan bare vise hvordan du ligger an i forhold til et stort normalområde. Jeg synes du skal få med prøvesvarene, og hva som er laboratoriets referanseverdier.

Jeg er en del inne på det forumet som heter Sonjas stoffskifteforum. Der leste jeg en genial framstilling av normale verdier:
Altså, normal skostørrelse for kvinner er str 38-40. Det betyr ikke at man kan presse en fot i str 40 ned i en 38 str sko og forvente at det skal gå bra fordi skoen er i normalstørrelse!
Det samme med blodverdier. Du ligger kanskje helt i nedre grense, mens kroppen din heller vil ha verdiene i det øvre normalområdet, for å fungere optimalt.

Når du får tatt blodprøver, så pass på at de tar
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
Noen leger tar bare TSH og T4. Du trenger Fritt T4 og T3 (FT4 og FT3). Anti-TPO viser om kroppen din angriper kjertelen, om du har en autoimmun reaksjon. Lykke til, jeg synes ikke du skal vente en mnd før du oppsøker legen. Legen vet vel ikke at du har følt deg dårlig i et helt år allerede?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat