Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-06, 11:41   #3
Fedonisten
Supermoderator

Fedonisten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 55
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner og forvirret

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Har noen grunnleggende (for meg ) spm.
Skal man holde seg under 2000 kalorier for dagen, og så i tillegg justere maten i forhold til lav GI/GB?

Vet ikke hvor du har dette med under 2000 kalorier for dagen fra, men mest sannsynlig henger det litt igjen fra tradisjonell GR-tankegang eller?

Så vidt jeg vet er det ikke fokus på kalorier i det hele tatt på 'Fedon-kostholdet'. Men det er fokus på sammensetning - eller balansen - i måltidene. Det er der ABC-inndelingen kommer inn.

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Min idealvekt er ca 62 kg. I følge boken vil det si at jeg skal ha ca. 60-70g proteiner hver dag. (regner med at dette er fordelt utover dagen)Stemmer dette, og evt. dersom man trener en del, skal man da spise mer proteiner?

Dette stemmer. Hvis du trener en del ville jeg sørget for å ha ca. 20 gram proteiner pr måltid (4 måltider om dagen). Mellommåltider kommer i tillegg.

Opprinnelig lagt inn av Icerus

I tillegg til dette skal man spise mest mulig lav GI mat. Hvordan kan man finne ut hvilken mat som har lav GI dersom man ikke har en liste over dette. Tenker på feks. når en står i butikken og skal velge mat...?

Prøv å ikke ha så stor fokus på GI. Det blir fort litt stressende og slitsomt (for mange i hvert fall). Jeg ser at du i går var inne og 'skubbet' på ''starttråd for dr. Lindberg'' - og den sier egentlig alt du trenger å vite.

Selv pleier jeg å tenke at tre av dagens måltider skal bestå av proteiner (A) og grønnsaker (B) og fett (F), og så KAN det fjerde måltidet bestå av proteiner (A), grønnsaker (B), fett (F) og litt ris/pasta/brød (C).

Til slutt en liten bønn.....; Husk at maten skal nytes. Ikke telles.

Stor

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat