|
Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?
Her er en viktig del av teksten til Nille: Glykemisk belastning er et begrep som tar hensyn til matvarens innhold av karbohydrat, hvor mye som spises av matvaren, samt matvarens GI
Glykemisk belastning er altså det viktige. GI er et mål på hvor raskt en type karbohydrater får blodsukkeret til å stige, men GI tar ikke hensyn til karbohydratmengden du spiser.
Vannmelon (GI 72) har f.eks høyere GI enn banan (GI 52), men vannmelon inneholder 5% karbohydrater og banan inneholder 20% karbohydrat. Vannmelon har altså mindre GB pr 100 gram matvare enn banan.
I tillegg må du ta hensyn til den faktiske mengden du spiser av en matvare. Melk har f.eks en lavere GB pr 100 gram enn melon, men det er bedre å spise en liten skive melon (120 gram) til lunsj enn å drikke en kartong med en halv liter melk.
Blir du noe klokere?
Det er litt vanskelig å forstå med en gang dette med GI og GB.
Når jeg fulgte Lindberg så ikke jeg på disse GI- og GB-listene i det hele tatt, men lærte hvordan og i hvilke mengder man setter sammen ABCF-måltider (eller hva de ble kalt) og noen frukter som er grei som mellom-måltid.
|