Svaret er rimelig enkelt Iset... Muskler består av proteiner, og kroppen kan ikke bygge eller vedlikeholde muskler uten proteiner. Proteiner er en essensiell ernæringsskilde! Og ukritiske vegetarianere får som regel i seg så altfor lite proteiner, og så altfor mye raffinert karbo - dette vet du da selv... Der finnes ingen essensielle karbohydrater - hjernen trenger noen gram men det kan kroppen lage selv, og all glatt muskulatur forbrenner utelukkende fett. Jepp, vi har nok spist korn på linje med frø og nøtter rimelig lenge... Men disse har vært uraffinert, ukultivert og proppfulle av næringsstoffer.... Og det er faktisk ikke mye kjøtt et menneske trenger. 150g 3-5 ganger daglig avhengig av kroppssammensetning og aktvitet. Å spise mer enn 150g / ca 30g protein i et normalt måltid ser jeg på som fråtsing og sløsing med ressurser, ganske enkelt fordi det blir veldig kostbart sukker i kroppen... Vi kan ikke nyttegjøre oss av mer enn 30g per måltid - bortsett fra rett etter trening... Så jeg kan gjerne stå på barikadene utenfor "steakhousene" jeg Hvor mye fett vi trenger er en helt annen diskusjon...