|
Sv: Tvangsforing av anorektikere
Går det an å si at man er enig med alle? Jeg syns dette er en sak det er så vanskelig å ha EN mening om jeg, for det trykket på knapper hos meg uansett hvilket standpunkt jeg velger å ta.
Det jeg imidlertid blir mer og mer sikker på, er at det er viktig å tenke helhetlig i behandling av pasienter. Uansett hva de lider av. Kropp og sjel/psyke er ett og kan ikke skilles, og da må hele mennesket behandles også.
Jeg syns kanskje det er 'bortkastet' å tvangsfore en pasient mens h*n ligger på sykehus hvis vedkommende ikke får tett oppfølging i etterkant. Både i forhold til matinntak, men også psykologisk oppfølging. Jeg har kjenner ei som har vært tvangsinnlagt og fått sondenæring en gang.
'Jeg visste at dette ordnet jeg opp i selv så snart jeg var ute av sykehuset igjen, men klart jeg ble veldig irritert av at legene forsinket prosessen min. For å hjelpe på min prosess lå jeg og strikket hele dagen, for det forbrenner vel litt det også?'
Veldig vanskelig problemstilling sånne saker syns jeg. Men veldig bra du startet denne tråden Lise.