Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-06, 11:12   #11
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Tvangsforing av anorektikere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Alt i orden

Men jeg synes det blir feil å "redde" et menneske mot sin vilje ... Særlig hvis man ikke er villig til å gi all den hjelp og støtte dette mennesket trenger fremover, kanskje i årevis. Det blir noe av det samme som å berge sterkt hjerneskadde eller for tidlig fødte barn uten å ta noe ansvar for livet deres etterpå.

Kanskje finnes det også litt egoistiske grunner fra hjelpeapparatet og/ eller de pårørende for å hindre noen som har bestemt seg for å dø ...?

Jeg tror ikke det er noe fasitsvar her altså. Jeg vet ikke helt hvilke situasjoner det er snakk om heller.

Men la oss si at noen er bevisstløs av mangel på næring - da synes jeg det er på sin plass å gi næring for å redde livet til denne personen som ikke kan ta en avgjørelse selv. Men hvis det er en som med viten og vilje har sluttet å ta til seg næring, er døden nær og vet det og er nærværende nok til å si "nei, dette vil jeg ikke", synes jeg ikke det er greit å overprøve den personens avgjørelse.

Man må respektere at noen ikke vil ha behandling, at noen ikke vil reddes, at noen ønsker å dø. Det er brutalt, det er vondt for de som står rundt, men det er ikke dem det faktisk gjelder.

Men nå ser jeg av artikkelen at dette jeg skriver om over her er det faktisk adgang til fra før. Saken her er tydeligvis om man skal kunne bruke tvang som behandling uten at det er fare for liv og helse.

Da er det ihvertfall helt forkastelig etter min mening ...

Vi ser visst ting på helt forskjellig måte. Du har nok rett i at ingen hjelpeapparat kan fjerne all smerte hos et menneske, eller være der hele tiden for mennesker. Men grunnen til at det er tilgang til å tvangsbehandle suicidale er jo fordi dette ikke er en frisk og naturlig tilstand. Det er en kjemisk ubalanse i hjernen som snakker når folk blir suicidale. Jeg for min del ville synes det var ille å la en anorektiker velge å dø uten å prøve å redde dem. Det ville i mine øyne være passiv dødshjelp og et grovt svik mot mennesket. De fleste som ønsker å dø og slippe unna noe vanskelig er glad for livet senere når de har fått jobbet seg ut av det.

Du skriver: En som med vitende vilje har sluttet å ta til seg næring. Jeg kan ikke tenke meg at denne lovendringen vil gjelde friske mennesker som sultestreiker feks.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat