|
Sv: Tvangsforing av anorektikere
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
Skilla? 
Sorry, er så innarbeidet. 
Sitat:
Jeg synes ikke det er riktig å bruke tvang, selv om jeg ser at det er nødvendig i noen situasjoner (hvis andre kan bli skadet, eller hvis noen skader seg selv pga autisme og slikt). Men jeg synes det er et overgrep å tvangsfore anorektikere. Og også å gi folk medikamenter mot deres vilje, slik det står om i artikkelen (antidepressiva).
Men man kan jo ikke tvangsfore hvem som helst med antidepressiva. Ingen kan tvangsbehandle noen uten at en kyndig psykiatrer har slått fast at mennesket er til fare for seg selv og andre (det vil i praksis si at man må være truende suicidal, ha gjennomført et selvmordsforsøk og stå i fare for å gjenta).
Sitat:
Tvang er et farlig virkemiddel. Hvem er kvalifisert nok til å avgjøre at det skal kunne brukes?
Det skrev jeg litt om over, og jeg går ut i fra at spesialistleger og psykiatrere vil vite når det er fare for liv og helse.
Sitat:
Det må finnes alternativer - f eks at man skriver under på en kontrakt om å spise/ få sondenæring når man er i behandling? Jeg tror ikke vold fører til noe godt behandlingsklima.
Det er et veldig godt poeng. Men som sagt, så vil det jo kun brukes i situasjoner der det ikke vil bli noe behandlingsklima hvis man ikke redder vedkommende.
Sitat:
Mennesket er grunnleggende fritt - også til å begå handlinger som skader det selv.
Filosofisk sett ja, men juridisk, så kan helsevesenet redde liv gjennom tvangsbehandling av dem som er til fare for seg selv og andre.
Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.
forsåvidt enig med deg Frøy, men for de som har gått så langt at de kommer til å dø uten ernæring så er kanskje tvang den løsningen som fører til overlevelse, og så kan man begynne å jobbe med det psykiske når kroppen har fått det den må ha... men det er jo i ekstreme tilfeller da...
Ja, og en sånn lov vil jo gjelde de ekstreme tilfellene.