|
Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt
Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.
Energi er ikke ett tall målt i et bombekalorimeter. Energi er hva kroppen kan utnytte, eller forkaste. Lærer du kroppen til å forbrenne fett, blir du ikke fet. Du blir slank.
Men dine tanker er jo som snytt ut av nesen på Drevon/Norum/Frøliich. Hva gjør du her inne?
Skal du frelse oss tilbake til sykdom og brød?
Det er riktig det du sier, kroppen forbrenner ikke på samme måte som i et bombekalorimeter. Bl.a. inneholder egentlig proteiner rundt 5-7 kcal pr gram, men siden endel av dette oksideres direkte som bl.a. urin, betyr det bare i snitt 4 kcal for kroppen...
Men dette visste Atwater da han begynte å eksperimentere med kalorimetrien på slutten av 1800-tallet, så dette er det tatt høyde for.
Jeg er ikke her for å forpeste forumet og "frelse" noen. Hva slags interesse skulle jeg ha av å få dere til å spise brød igjen?? Jeg følte bare for å komme med et tilsvar mot latterliggjøringen av de etablerte anbefalingene.
Dere har uansett ingen grunn til å truet, hverken jeg, Wenche Frøllich eller noen andre er ute etter å "ta dere", og tvinge dere til å spise karbo igjen!
|