Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-06, 12:07   #21
tbear
Medlem

tbear sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 76
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

[quote=eriksen;215982]Men hvorfor sier da seriøse undersøkelser det samme i dag, som de sa for hundre år siden? At alt avhenger av energiinntak, uavhengig av måltidets sammensetning eller tidspunktet for måltidet?

Jeg må si jeg stusser over at du går ganske sterkt ut og mener at "alt er som for 100 år siden" og tydeligvis ikke har oppfattet at det i de senere årene, over hele verden og stadig sterkere, har fremkommet alternative synspunkter til det som tidligere har vært det offisielle synet hos offentlige ernæringsmyndigheter. Bakgrunnen er nye forskningsresultater og erfaringer fra behandlende leger og svært mange enkeltpersoner som viser at mange får en helsegevinst med mindre karbohydrater og mer fett/proteiner i kosten. Dette utfordrer "the estabishment" og dets tradisjonelle råd i alle land. Det var det som egentlig var temaet for tv-programmet i går: "ekspertene er uenige"....

Når det gjelder programmet ellers så nøyde Norum seg stort sett med å si at han fortsatt mener det han alltid har ment. Svihus mente fortsatt at alt bare handler om energi. Når han bare har erfaring fra planteetere som ku og sau er det kanskje ikke så rart at han ikke kan så mye om enegiomsetningen hos mennesker - f eks av animalsk fett og proteiner?

"Vår egen" Katarina Lien er flink nok, men ofte for vag etter min mening - og snakket mest om proteiner og nevnte ikke fett.

Det positive som er skjedd gjennom ernæringsdebatten her hjemme og i utlandet er at det faktisk er blitt mer fokus på skadevirkningene ved for mye karbohydrater. Riktignok primært knyttet til sukker, men det er absolutt på riktig vei. Det er ikke så lenge siden f eks egg ble ansett som skadelig - til og med reker! Det hører vi heldigvis ikke så mye om lenger.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat