Vis enkelt innlegg
Gammel 18-11-06, 17:19   #9
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg spiser ikke nok! Noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Mint, her.

Ville jeg vært her hvis jeg fulgte et lavkaloriopplegg? Det gjør jeg nemlig aldeles ikke. Men jeg har et noget ustabilt blodsukker, og når jeg blir sulten, ja da dukker det i kjelleren og jeg blir kvalm og uvel *sånn* (knips).

Et måltid til etter middag, ja, men er det ikke en "regel" som sier at man ikke skal spise etter kl 8-9 på kvelden?

Bare for å ha sagt det, så er det mange her inne som følger lavkaloriopplegg men som allikevel er her fordi de trives ... Og jeg trodde også at du fulgte lavkalori siden du skrev så mye om det i den første posten din !

Hvor mye du må spise for å få igang forbrenningen er ikke godt å si. Det finnes iallefall ikke noe fasit svar.

Om du har ustabilt blodsukker er det et tegn på at du (ialefall en stund) ikke har spist riktig. Men det sier du jo selv også. At du spiser for lite. Det jeg lurer på er om du kan sette opp en "plan". Når du spiser og hva du spiser. Da er det lettere å se hvor det kan lure inn et måltid til. Det er ikke sikkert det er så vanskelig. Det viktigste er innholdet i måltidet. Dvs. at du får i deg NOK. Om du ikke går for lang tid mellom måltidene vil blodsukkeret ditt stabilisere seg også. Start med en kraftig frokost før du går på jobb. Passer du på å få deg nok fett og proteiner NÅR du spiser vil du garantert ikke bli så fort sulten. Det hjelper ikke så spise "lettmat" som du blir sulten av med en gang !

Skjønner at det ikke er så greitt å spise i butikken. Men du bør uansett aldri gå mer enn 6 våkne timer uten mat. (Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men i følge arbeidsmuljøloven har du krav på pause om du jobber over 5,5 timer. Pausene skal tilsammen være på 1/2 time om arbeidstiden er minst 8 timer. Om du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen i pausen og det ikke finnes pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden.)

Det er ingen "regel" som sier at en ikke skal spise etter et bestemt klokkelsett - det er helst gamle "myter" det der. Slik folk jobber og lever i moderne tid er det ikke alltid mulig heller å ha et slikt rigid system. Det anbefales ikke å spise et tungt måltid mindre enn to timer før du skal legge deg. Men det har helst med søvnkvaliteten å gjøre. Man sover dårligere når magen jobber. Du må spise dine måltider når det passer DIN livsstil.