Vis enkelt innlegg
Gammel 18-11-06, 13:56   #15
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 44
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Opprinnelig lagt inn av smookie, her.

Satt akkurat og leste litt på Fedon sin hjemmeside og han selger jo gjerne både pasta, brød og pizza.. jeg mener å lese at jeg skal ligge under 160 gram med karbohydrater hver dag.. kommer jeg opp i disse verdiene selv om jeg da spiser 5 brødskiver og f.eks 100 gram Fedonpasta.. ?

100 gram brød inneholder 14 gram karbo, ett brød veier 600 gram, jeg får ca 20 skiver , dvs at hver brødskive veier ca 30 gram ; altså inneholder 1 skive ca 5 gram karbohydrater * 5 stk = 25 gram i brød..

100 gram pasta = 50 gram...

dvs at pasta og brød inneholder totalt 75 gram karbohydrater.. kokt skinke, pastasaus og mager kjøttdeig aner jeg ikke hvor mye inneholder, men det kan da virke som jeg har litt å gå på allikevel, eller er jeg rett og slett på jordet.. ?

Jon

Når du følger Fedon Lindberg sitt kosthold er det ikke bare mengden karbohydrater i gram som er viktig, men også i hvilken grad de ulike karbohydratene påvirker blodsukkeret. Spiser du 50 gram glukose, vil blodsukkeret øke mer enn om du spiser 50 gram karbohydrater fra grønnsaker (det er dette som kalles GI = glykemisk indeks). Mesteparten av karbohydratene i kostholdet skal ha lav GI (det vil si grønnsaker og eventuelt noe frukt; inntil 1-2 frukter pr dag). Fullkornspasta, Lindberg-brød, noen typer knekkebrød og villris blant annet er det Fedon kaller for middelglykemiske karbohydrater. Disse middelglykemiske karbohydratene kan vi spise litt av.

Spiser du 75 gram karbohydrater fra brød og pasta vil dette øke blodsukkeret ditt mer enn om du spiser 75 gram karbohydrater fra grønnsaker.