|
Sv: Tusentråden 2006
Jeg er absolutt kattemenneske og syns dyrene er både skjønne og kloke. Til en viss grad kan de trenes opp til å gjøre ting man ber dem om, men det er på kattens premisser og de gjør det bare om det passer dem (slik er mange hunder og). Min katt kommer når jeg roper, legger seg på plass når jeg sier det, banker på vinduet når den vil inn, vekker oss kl. 0530 *pip* hver morgen for å slippes ut, ligger på magen min når jeg har vondt, gir beskjed når matskåla/vannskåla er tom - og eeeelsker lavkarbo mat.
Er ikke hundeeier (nå), men din oppfatninga av hunder kommer nok av at du aldri har levd med en. Da hadde du oppdaget at dumme hunder IKKE gjør hva eieren sier og ikke så mye annet heller. Hunder er uendelig kloke og trofaste, og kan trenes til det meste. De er ivrige etter å lære og koser seg når de får utfordringer. Dessverre er mange hundeeiere dumme, som ikke lærer hunden sin noe. Jeg har klart å trene opp en afghansk mynde i lydighet/agility og når en hund med så liten hjerne i forhold til størrelsen kan klare det.... Afghanere er ikke kjent for å være særlig glupe hunder.
I tillegg til å gjøre som eieren sier (som krever en klok hund) har hunden også egne tanker og ideer. Det kommer frem i handlinger som beskyttelseinstinkt, varsle fare, trøste ved sykdom og gi utrykk for hva den ønsker - ganske så klart og tydelig - og dette er ikke tillært, men instinkt. Jeg har hatt hunder som er klokere en mange mennsker jeg har møtt.....