Sv: Stress, kortisol, binyrebarksvikt
Hei.
Er nytt medlem her og er så glad jeg fant noe hvor jeg kunne lese om kortisolnivå.
Jeg var på Aker Sykehus, på overvektsklinikken på torsdag, og snakket med en meget flink lege der som har drevet med overvektsproblematikk i over 25 år i USA.
Jeg har hatt problemer med vekta siden jeg fikk mitt første barn da jeg var 20 år, og etter hvert barn har det blitt værre.
Jeg har fått dette tilbudet gjennom fastlegen min og vi har søkt trygdekontoret for å få komme dit.
Jeg ble så glad da hun sa at problemet mitt med overvekten i første grad skyldtes at kortisolnivået mitt var for høyt. Jeg har opplevd mye i livet mitt og det har vært mye stress, og spesielt de siste årene har jeg mye av det jeg opplevde som barn (misbruk etc.) dukket opp.
Jeg har også for lavt stoffskifte (har struma), og fikk diagnosen ADHD når jeg var 40.
Er det noen som vet noe mer om for høyt kortisolnivå og evt. hvordan jeg kan gjøre med dette? jeg skal til legen min 27. november og da må det da gå an å få sjekket dette?
Jeg er så heldig at jeg skal søkes inn på noe som heter NIMA, som ligger like ved Hønefoss. Det er et opplegg hvor du får hjelp til å gå ned i vekt etc.. 4 mnd da men.. Jeg gleder meg som en unge..
Vel, dette var litt om meg selv og jeg håper gjerne at noen kan svare og kanskje vi kan prates?+
Hilsen Mona
PS: er ikke like sint som en pitbull, men jeg har begynt å rydde i skapet mitt og sagt fra til folk.. Ei venninne jeg har ga meg dette navnet i juni.. Hehe..
|