Tråd: Da var jeg...
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-11-06, 20:04   #5
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Da var jeg...

Atkins er vel den som har mest dokumenterte resultater på forskjellige karbenivå. Da jeg begynte i 1982 anbefalte Atkins 8 karber pr dag. Men etter erfaring over nærmere 20 år og med 60-70.000 pasienter, viste det seg at det ikke var noen forskjell om man inntok 8 eller 20. Dvs. man tok ikke av mer om man lå under. Og da var Atkins sin tanke at det ikke var vits å begrense matutvalget så lenge det ikke ga noen merkbar uttelling. I de senere bøkene sine ligger han altså på 20 karber pr. dag.

Årsaken til at Torkil har lagt seg på 15 på ketolysekuren var at han hadde noen pasienter som måtte så langt ned for å kicke igang vekttapet. Han sier også at det er ok å gå opp til 20.

Om man først tar av på 15 eller 20, så hjelper det som regel IKKE å kutte ned på karbene. Da lan en risikere at kroppen går i sparemodus fordi den får for lite mat. Det folk kutter først på er grønnsakene, og de er vitktige i hele forbrenningsprosessen. 90 % opplever at derimot at det hkelper å øke på karbene. Noe Atkins også fant fort ut av - derfor vedvarende vektap, med stigen og hele pakka. Han optimaliserte hele tiden sin filosofi, etterhvert som forskning og erfaring ga nye signaler.

Moralen er altså at det ikke er så lurt å kutte ned på karbene under 15 pr dag. Matutvalget blir mindre, mengden blir mindre, man blri matlei og trøtt. Ingen blir feit av grønnsaker heller forresten.....ikke grønn heller