|
Sv: soya er dårlig for stoffskiftet?
Opprinnelig lagt inn av maggotbaby, her.
hmmm...jeg tar jod for å høyne stoffskiftet.
fikk ved en kroppsscan påvist belastning i skjoldbukskjertel,og har symptomer som lavt stoffskifte.dette kommer troligens av mangel på jod.
men som veggis spiser jeg jo masse soyaprodukter...og dette vil da senke stoffskiftet igjen?
eller riktigere..produksjon av hormoner som styrer stoffskiftet?
æsj altså...kroppen er en komplisert sak...
ja, om du har stoffskifte problemer er det ikke noen god ide å spise soyaprodukter. Som det står "mer enn 70 års forskning viser ifølge Daniel at soya kan skade skjoldkjertelen. Soyebønner inneholder såkalte goitogener, dvs. stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner. En måte dette skjer på, er at planteøstogenene (soyaflavonene) i soyabønner hemmer enzymet tyroidperoksidase (TPO). Dette enzymet er involvert i syntesen av skjoldkjertel hormonene T3 og T4. Hun mener det er viktig at leger advarer sine pasienter om at isflavoner i soya kan påføre skjoldkjertelen store belastninger hos dem som tar syntetisk skjoldkjertelhormoner på grunn av manglende egenproduksjon, noe som soyaprodukter ytterligere undertrykker"
jeg ville har prøvd å klare meg uten dem, iallefalle en periode, for å se om du merket noen bedring på stoffskiftet. Men det er vel ikke lett å finne alternativer til soya når du er veggis ?