|
Sv: Hvordan er legen din?
Jeg har også nettopp byttet lege. Hun er meget fornøyd med kostholdet mitt. Sist jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg ikke behøvde ta B-vitamin tilskudd da jeg hadde høye verdier - sannsynligvis pga alle grlnnakene jeg trykker i trynet !
Jeg har familiær hyperkolesterolemi, dvs. høyt kolesterol (8,4). Det er genetisk og jeg har ikke har andre "risikofaktorer" - jeg røyker ikke, jeg trener jevnlig, har lavt blodtrykk. Har alltid hatt høyt HDL (det gode kolesterolet) veldig lave triglyserider og ellers perfekte blodprøver (har pga andre ting blitt testet 2 ganger pr år). Legen min mener derfor at det ikke er hensiktsmessig å medisinere (med de bivirkninger det har), siden alt annet er perfekt. Hun mener også bestemt at fettholdig kosthold med riktig fett ikke har noe med kolesterolet å gjøre. Det er gammel utdatert kunnskap sier hun - og kan vise til bunkevis med forskningsrapporter som underbygger hennes påstand ! Kul lege ! Det er deilig å ha en lege som har satt seg inn i nyere forskning og ikke har bitt seg fast i gamle "regler" slik den forrige legen jeg hadde.
En annen kul lege er Torkil P. Andersen (Slank med Ketolysekuren). Han sier:
Opprinnelig lagt inn av Torkil
Professor Hans Bassøe i Bergen benyttet en slik diett på sterkt overvektige på sytti og åttitallet. I en artikkel i Journal of the American Medical Association april 2004 har flere spesialister gjennomgått tusenvis av artikler om lavkarbohydratkurer og de finner ikke grunnlag for å advare mot disse. Andre finner at slike kurer gir lavere blodtrykk, lavere kolesterol og normaliserer blodsukkerverdier.