|
Sv: fettprosent?
Den sikreste måten å måle fettprosent på er en omstendelig affære hvor man blir senket ned i et kar med vann og så forestas det visse målinger på en ytterst vitenskaplig måte. Den metoden er ikke i bruke eller særlig praktisk for oss "vanlige" folk.
De sikreste praktisk brukbare metodene å måle fettprosent på er en caliper/fettklype hvor det måles flere steder på kroppen. En bør måles av en som kan det. Og jeg har iallefall ikke så lange armer at jeg klarer å måle bakpå ryggen selv !
Vektene har feilkilder, bl.a om man har mye vann i kroppen, da vil dette forstyrre resultatet. En skikkelig dyr Tanita vekt er den sikreste av vektene - de man bruker i salonger og bl.a. hos Lindberg. De som kjøpes til hjemmebruk er vedlig unøyaktige.
Jeg har målt både med fettklype og Tanita. Lå lavere med klypa enn vekta, men det kommer av vann i kroppen. Stor diff var det uansett ikke.
Programmene man finner på nettet er i beste fall en antydning, men er for unøyaktige til å stole på. Den som er mest nøyaktig sies å være www.mybodycomp.com - men om det er riktig vet jeg ikke..... På den står jeg fremdeles med kjempehøy fettprosent og er "overvektig", mens både klype og Tanita viser noe annet. Jeg stoler IKKE på nettløsningene ! De vet da for søren ikke hvordan jeg ser ut engang !!