Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-06, 09:58   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Står litt fast her...

Opprinnelig lagt inn av Vixen, her.

Jeg har nå gått ned ni kilo, og er glad for det altså, men lurer på om det kanskje har gått litt fort? NILLE? Eller noen ?

Ni kilo på fire uker ER mye, men det er ikke nødvendigvis for mye. I begynnelsen, spesielt de to første ukene, pleier vekttapet å gå ganske fort. Masse vann som forsvinner da. Etterhvert vil vekttapet stabilisere seg og alt fra 0.5 til 1.5 pr uker er bra. Tar man av så mye mer enn det pr uke kan kroppen på problemer med å "følge med". Det kan føre til platåer, dvs. perioder hvor vekttapet stanser helt opp. Eller løs hud som trenger lenger tid på trekke seg sammen igjen. Mange leger på private klinikker tar f.eks. ikke mageplastik/tummy tuck før man har stabilisert vekta noen måneder. Noen anbefaler at man venter 6 mnd etter stabilisert vekttap om man har slanket seg mye og har mye løs hud. Nettopp or at huden skal følge med.

Jeg har fulgt Atkisn i mange år på vedlikeholdsnivå (mitt er ganske lavt). Etter sykdom, medisinering, røykeslutt og diverse trøstespising og la jeg på meg 15-20 kilo. Jeg har lav karbegrense og det er rene vitenskapen for meg å slanke meg. Mye prøv og feil fordi kroppen mn ikke alltid gjør slik jeg vil. Det tok meg 2 år + å gå ned disse kiloene. Nå har jeg vedlikeholdt i 2 år snart og selv om vekta mi ikke går ned, så blir jeg stadig mindre. Dvs. at huden min trekker seg sammen.... enda.... etter to år. Skaldeman fortalte at en plastisk kirurg han hadde intervjuet i USA sa at huden kan trekke seg sammen i mange år etter en slanking. Han nevnte også 6 år.

Men dette var et sidespor, ikke meningen å kuppe tråden her.

Konklusjon: Hastverk er generelt lastverk. Det lønner sg ikke gå ned for fort. Da er faren for at det kommer på igjen fort også. Man kan ødelegge stoffskifte/forbrenning med mindre man er under lege/ernærings-spesialist tilsyn. Husk også på at man ikke kan sammenligne seg med andre. Har du lite å ta av tar det lenger tid. De som veier mest tar av mest og fortest i begynnelsen. De som veier mest har også mer vann i kroppen. Dess nærmere du er målet ditt, dess vanskeligere blir det. Jeg hadde mål på 62 kg, men stanset opp på 64 - bom fast. Vårt mål og kroppen akseptanse grense er ikke nødvendigvis den samme !

Så ta deg tid, nyt maten og kos deg. Ikke gå på indukjonsregler for lenge om du kjeder deg med maten og går lei. Om du ikke liker å lage mat, så lær deg å lage det. Eksprementer med oppskrifter, det er ljekt og spennende og tenk på alt det gode du kan lage !

Små skritt er bra