Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-06, 01:42   #39
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 70
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hva spiser du til jul ?

Jeg elsker jul! Beste tiden på året! Og det har verken med alder eller barn å gjøre, jeg bare elsker stemningen.

Lille julaften er det tradisjon med risgrøt med mandel, og marsipangris til vinneren. Nå er dette min tredje jul uten grøt. Mannen tåler ikke melk, så han har ikke spist grøt på årevis. (Bortsett fra det året jeg lagde grøt med rismelk til ham!) Med barna er det sånn at sønnen egentlig ikke liker grøt, han bare spiser litt pga mandelen. Så den tradisjonen holder på å bli noe utvannet. . . Men de siste årene har i alle fall datteren laget marsipangrisen. Farger marsipanen rosa og lager en morsom liten skulptur.

Julaften er det varm sjokolade med krem i 13-tiden, med julebrød med geitost og edamer. Jeg lager meg nå for tiden egen sjokolade, f eks med 86% oppløst i vann og tilsatt fløte etterpå, eller confecta 72% med en fløteskvett. Ikke julebrød på meg da, så klart. Men en bit edamer!

Kl 17.00 MÅ alle være ferdig pyntet og sitte foran TVen for å høre Sølvguttene synge julen inn. Da,og nøyaktig da, har vi hvert sitt lille glass sherry (tørr til meg, da. . . litt mindre karber!) og ønsker hverandre god jul idet julen ringes inn. Når Sølvguttene er ferdig klokken 17.30 er det middag: Pinnekjøtt med kålrabistappe (og poteter til de andre), øl (jo, jeg tar et halvt glass den dagen) og akevitt. Til dessert multer med fløte.

Utover kvelden snop, frukt, nøtter, julekaker, kaffe og konjakk, vin. Av dette tar jeg bare nøtter, kaffe og konjakk og vin - eller en liten kokosmakron bakt med splenda, eller annet som jeg har forberedt til meg selv. Sukkerfritt snop f eks. En eneste mandarin kanskje. Men jeg går IKKE på akkord med meg selv på julaften. Bortsett fra at 2 dl vanlig øl/juleøl er mye bedre enn 1/2 l Ultra eller Red Light. Så det tar jeg.

Men jeg er veldig enig med Nille i at det ikke er verdt å gjøre seg selv syk. Og det blir jeg glatt hvis jeg får en del sukker i meg. Så nei takk.

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat