Hvis det hadde droppet innom en person her på forumet som fortalte at han/hun hadde sluttet med alt sukker og mel i kosten, så hadde vi sagt at det var kjempebra, og applaudert ham/henne videre. Vi hadde ikke hengt oss opp i en banan.
Jeg synes ikke vi skal være så strenge på dine vegne heller, Iset. Du følger jo ikke Atkins, men en generell lavkarbo filosofi. En banan inneholder ca. 28 gram karbohydrater. Hvis du tar en halv banan blir det 14 gram karbohydrater (jeg er et mattegeni!). Hvis det gjør at kostholdet ditt totalt inneholder f.eks. 54 gram framfor 40 gram karbohydrater per dag, så ser ikke jeg poenget i å nekte seg det.
MEN; Du må kjenne på om det øker søtsuget hos deg utover dagen. Og selvfølgelig se om det stopper vekta eller har andre konsekvenser. Hvis du føler deg i god form med en halv banan på morgenen, så støtter i hvert fall jeg deg i det. Og du har rett i at de andre ingrediensene i smoothien demper GI av måltidet. Det hadde vært noe annet om du skrev:"Jeg er ikke sulten på morgenen, det eneste jeg spiser er en halv banan". Det hadde IKKE vært like greit....
La oss høre fortsettelsen på historien om "Iset og den halve bananen"!