Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-06, 11:11   #28
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du til jul ?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sliter du i mange måneder etterpå og legger på deg fettkilo pga EN dag med snop? Huff det høres ikke mye bra ut, da hadde nok jeg også holdt meg unna. EN stakkarslig dag går helt fint for min del. Jeg merker jo såklart at kroppen ikke liker det jeg gir den, men jeg tviholder på tradisjonen denne dagen og spiser det jeg vil. Jeg blir ikke så dårlig at jeg blir syk, og ettermiddagen dagen etter er jeg mitt gamle jeg igjen uansett.

Ja det er jo forskjellig hva folk tåler da. Nå har jeg en "ikke eksisterende" forbrenning (ødelagt av ungdomsår med hysteriske slankekurer/press) og må alltid passe veldig på hva jeg spiser. Det har tatt meg mange år å finne ut nøyakrig hva og hvor mye av av hva kroppen min takler uten vektoppgang. Om jeg spiser noe kroppen min ikke tåler får det konsekvenser - men jeg sutrer heller ikke over det i ettertid, - jeg vet jo at det er min egen feil.

Nå er det seg også slik at jula hos oss varer lenger enn en dag skjønner du

Hvis jeg lar kostholdet slippe og spiser snop og mat kroppen min ikke liker hele jula (jeg har aldri påstått eller sagt EN dag) så bruker jeg faktisk et par måneder på å få av de to tre kiloene som kommer på.

Og noen av oss (heldigvis slipper jeg dette) får også søtsug av å spise snop/enkelte matvarer, noe som gjør at det er lett å spise mer og mer og mer. Noen klarer faktisk ikke å stoppe - takket være jula og "tradisjon" ødelegger de kankje flere måneder med slit. Det skal man også ha respekt for.

Personlig blir jeg i tillegg sjuk og dårlig i magen. Og jeg har som andre har skrevet her, iallefall ikke tenkt å ligge sjuk i jula fordi jeg spiser feil ting !

Jeg har vært på restaurant på grunn av bursdagsfeiringer to ganger den siste uka. Først på "Tango" med 5 retters og "vinpakke", så "Jans Mat & Vinhus" med 7 retters og "vinpakke". Og selv om det var null poteter, ris og pasta kan jeg love deg at det var andre ting kroppen min ikke satte pris på. + 2 kilo. Tro det eller ei ! Mye vannvekt riktignok, men allikevel. Regner med at det tar et par uker før jeg er på normalen igjen.

Så lenge folk er klar over og tar konsekvensen av hva de spiser, og ikke sutrer og klager etterpå, - må de gjerne spise hva de vil for meg. Jeg bare spør om det er verdt det jeg.... Og det gjelder ikke bare i jula, men ellers og !