|
Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk
Opprinnelig lagt inn av JEDI, her.
and I quote:" you need: 1 bag of Fitline All-in-1000 plus and 1 litre of skimmed milk at room temperature."
står det på posen altså 
regardless,
hvordan varmer du melka? lar du den bare stå ute i noen time?
Ja, jeg lar melka stå på kjøkkenbenken i et par-tre timer.
Opprinnelig lagt inn av dette står det på et informasjonsark som skal følge med sendingene fra hovedkontoret
FitLine® ALL-IN-1000 YOGHURT
Tilberedning
Du trenger 1 liter søt melk eller soyamelk. La melken nå romtemperatur i uåpnet kartong, hell pulveret i den lille plastbollen og tilsett melk, litt av gangen, rør om til pulveret har løst seg helt opp. Ha på lokket (husk å slippe ut luften).
Hell kokende vann i ytterbeholderen, helt opp til de små innerkantene slik at de blir dekket, sett den lille plastbolle oppi, og sett på lokket. Legg noe tungt (f..eks. en kilos pose med mel/sukker/ris oppå - husk dette er gjæringsprosesser!)
Etter 8-12 timer er yoghurten ferdig. La den lille bollen med den ferdige yoghurten stå på i romtemperatur en time før du setter den i kjøleskap.
Om nødvendig kan sette hele beholderen i kjøleskapet etter 7 timer.
Ferdig yoghurt bør oppbevares i kjøleskap og har da en holdbarhetstid på minst en uke.
Tips:
- Fettmengden i melken påvirker smaken og konsistensen på yoghurten, bruk 0,7-3,9% søt melk – helst helmelk. Surmelk/kulturmelk kan ikke benyttes.
- Jo fetere melk, jo bedre og fastere yoghurt.
- Om yoghurten er for tynn, la den stå ytterligere 2-3 timer med kokende vann i ytterbeholderen.
- Vi anbefaler H-melk eller tilsvarende, da denne gir best kvalitet på yoghurten. Ønsker du et tynnere sluttresultat, er det bedre å spe den ut med vann eller lignende når gjæringsprosessen er ferdig.
- Smaksett ikke yoghurten før den er ferdig gjæret.
- Den ferdige yoghurten kan du smaksette med frukt, bær, honning, saft, fruktose, müsli...alt etter din egen smak!
Har du ikke fått dette fra hovedkontoret - så har du fått det av meg nå.
Er ikke jeg veldig veldig snill?