|
Sv: Noen som har et brød og annbefale med mye karbohydrater?
Herre min julehatt! Dette er det verste jeg har sett...
Det er veldig mange myter ute og går i kroppsbyggermiljøene. Man legger ikke på seg proporsjonalt med matinntaket. Man legger ikke på seg proporsjonalt med proteininntaket. En som trener hardt tåler karbohydrater bedre enn en som sitter stille, men det betyr ikke at det er lurt å spise mye av det. 700g karbohydrater er galskap, selv for en toppidrettsutøver.
Det er ingen god ide å legge om kostholdet til høykarbo fordi man skal begynne å trene, IMHO. Man trenger ikke spise mye karbohydrater for å legge på seg muskler, selv om det er en allmenn oppfatning. Spesielt ikke hvis man er tynn! Man trenger heller ikke spise så ekstremt mye proteiner. Det viktigste er å holde hormonene i sjakk. Det er hormonene som styrer om du legger på deg muskler. En som er tynn har gjerne høy forbrenning, og masse raskt "brennbare" karbohydrater kjører en slik kropp fullstendig i ubalanse. Fett er mye bedre drivstoff i så måte. Sånn sett blir dette diettforslaget ditt helt bak fram.
Jeg ville gått til en ordentlig ernæringsterapeut, istedenfor å høre på personlig trener. Jeg pleier alltid å anbefale Jens Veiersted ved Arena Medisinske Senter. Han er veldig profesjonell, engasjert og kan mye.