Vis enkelt innlegg
Gammel 05-10-06, 15:50   #68
Jordbær
Medlem

Jordbær sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Boxie, her.

Heisann! Fikk du svar på hvorfor du skulle trene lårmusklene mye? Og hvilken trening som er best for de med pcos og hvorfor? Hvorfor absolutt svette mye? Mange spørsmål, men det kunne vært interessant å vite hva eksperisen sier om det....

Jeg skriver av informasjon som er skrevet av dr Sven M. Carlsen, som i alle fall en gang i tiden jobbet på, Endokrinologisk avd, RiT (i dag St Olav).

"For at fysisk aktivitet skal ha den effekten vi er ute etter hos kvinner med PCOS er det viktig at det er store muskelgrupper som brukes. I praksis snakker vi da om at det er nødvendig å bruke lårmuskulaturen. Det betyr at aktivitet som rask gange, jogging, sykling, svømming og skigåing er bra. Man behover ikke holde på så man blir gjennomvåt av svette. Aktiviteten bør imidlertid være slik at man etter noen minutter må "løsne litt på snippen", for å slippe ut litt overflødig varme.

Det er også viktig aktiviteten er rimelig sammenhengende i 30-45 minutter. Det betyr at om man velger å gå en rask tur så må man ikke treffe for mange bekjente som man stopper opp og prater med. Og hvis man lufter hund kan den ikke få stoppe ved hver eneste lyktestolpe for å snuse.

Ren vekttrening har ikke så god effekt. Det som virker helt klart best er trening hvor utholdenheten trenes opp.

Uansett: Det viktigste er å begynne å bruke kroppen."

Her fant jeg også noe i samme duren http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/utp02307.htm

"Mosjon: der man bruker store muskelgrupper f.eks, rask gange, jogge, sykle, svømme 2–3 x 30 minutter/uke, selvfølgelig gjerne mer. Få opp pulsen, bli svett. Styrketrening er mindre bra."