|
Sv: Mål og belønning - viktig for suksess
Flott innlegg, jeg er helt enig med deg 
Selv er jeg utdannet markedsfører og jobber jo med å lage markedsplaner som føer frem til mål. Denne gangen beyttet jeg dette prinspiiet da jeg startet i januar og laget meg en plan. Mitt mål da jeg startet var kun i kg...:ekk: - heldigvis er det blitt endret underveis, men kg er i hvertfall enkelt målbart og jeg veier meg jo uansett (må dog si at jeg beunder måten feks Ebbamor måler på, med tråd - men selv hadde ikke dette holdt siden jeg er totalt vektavhengig)Hver dag og hver uke ble lagt inn i excel ark, jeg regnet meg frem til når jeg burde nå de ulike delmålene og merket disse dagene med rødt og antall kg. I mitt tilfelle ble delmålene satt til under 90, under 85, under, 80, under 75 og under 70.
Prinsippene når man skal lage mål i en markedsplan er at målet skal være realistisk og oppnålig, men samtidig noe å strekke seg etter og som skjerper. Med dette som utgangspunkt satte jeg opp de ulike målene. Hver dag og hver uke ble lagt inn i excel ark, jeg regnet meg frem til når jeg burde nå de ulike delmålene og merket disse dagene med rødt og antall kg. I mitt tilfelle ble delmålene satt til under 90, under 85, under, 80, under 75 og under 70.
Deretter laget jeg en plan for hvordan jeg skulle nå målene (dere kan se planen side 1 i min dagbok http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8110)
Når det gjelder belønning har jeg nok ikke vært like flink med belønninger i virkeligheten som i teorien. Jeg har jo selvfølgelig kjøpt meg litt (!!! ) nye klær, men jeg har ikke realisert de belønningene jeg hadde planlagt som feks bla å ri på hest igjen når jeg endeig kom under 80 kg (må prøve å gjøre noe med det). På mange måter har jeg nok brukt vektnedgangen som belønning i seg selv, men i underbevisstheten har jo nok ikke tillatt å belønne meg selv før jeg er kommet ned i "riktig vekt" og det føler jeg ikke at jeg er enda engang...
Nå som jeg nærmer meg ønsket vekt kommer jeg nok til å fokusere på andre mål, som treningsmål, spisemål osv
Men jeg prøver i det minste å fortelle andre som lurer på hvordan jeg har klart å miste så mange kg om nettopp viktigheten av mål og belønning, og de trnger som du sier ikke være store - men en markering av at man har klart noe veldig bra.
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Sist redigert av Melania : 04-10-06 kl 21:00.
Årsak: Mer å legge til
|