Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-06, 13:09   #22
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 49
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Enid: Jeg hadde også (veldig) høyt blodtrykk, og var helt "utenfor" i lang tid, og sykmeldt. En forferdelig tid, før vi fant riktige medisiner og doser for trykket. Jeg går nå på blodtrykksmedisin. Går du på Metformin? Jeg lurer på om virkningen av den påvirker blodtrykket også? Slik at man kanskje kan kutte ut blodtrykksmedisinen etterhvert?

Jeg vet at Metformin ikke "går på" blodtrykket, men jeg tenkte kanskje medisinen hjelper kroppen til å komme i normal modus, slik at blodtrykksmedisin også etterhvert blir unødvendig? Dumt tenkt det, kanskje? Men blodtrykket kommer jo av PCOS, og Metformin skal jo hjelpe kroppen til å få mindre symptomer på PCOS? Klumpete forklart

Kjenner meg veldig igjen i dette ja. Bra at du har fått medisin som funker da!
Jeg skal faktisk til hormonlege i dag for å finne ut om jeg skal på metformin
Skjønner hva du mener med blodtrykket og metforminen, men for min egen del så kan jeg bare si at det er maten, blodtrykksmedisinen og trim (prøver å gå 30 minutter hver dag) og vektnedgang som har hjulpet meg.
Legen sier at dersom jeg fortsetter med maten og trimmen på den måten jeg har gjort til i dag, så vil jeg vært kvitt blodtrykksmedisinen til jul!

Dersom du leser i Lindbergboken (les den godt!) så finner du nok ut etterhvert at det ikke er så vanskelig som det ser ut som.

Noen tips for å holde seg unna feil mat er feks:

-Husk tretallsregelen: Alle måltider skal inneholde protein(feks kylling,fisk, kjøtt, cottage cheese), fett (sunt fett!feks nøtter eller rapsolje)og antioksidanter(bær, frukt eller grønnsaker)

- Ha en Lindbergbar, eller nøtter og epler, i veska, slik at du slipper å putte i deg noe feil mat dersom du er på bytur eller på besøk eller lignende

-Smoothie er en livredder. Jeg lager min med frosne bær, skummet kulturmelk, en halv boks cottage cheese, kruska kli, rapsolje. Dersom du synes det blir for surt kan du ha litt fruktose opp i. Dette fungerer bra som lunch, som mellommåltid og som kvelds - og det er godt!

-Fiberrik med eplemos, kanel og cottage cheese er et bra mellommåltid eller lunch

- Salater med tunfisk, kylling, skinke...

-Gyteretter med bønner, hermetiske tomater, karbonadedeig

-Mørk sjokolade (over 70%) dersom man får lyst på noe godt

Håper dette var til litt hjelp!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat