|
Sv: PCOS og tankesus..
Selvfølgelig finnes det verre sykdommer og plager man kan ha! Men det betyr jo ikke at mange av de som sliter med pcos har store plager.
Dersom man har en klart definert sykdom er det mye lettere å få hjelp, og det er på dette nivået jeg har syntes det har vært så vanskelig med pcos.
Et eksempel: jeg slet med grusomme magesmerter i 2 år, og var sykemeldt av og på fra jobben stort sett hele tiden. Jeg var til 3 forskjellige leger, 2 forskjellige gynekologer, inn og ut av sykehuset, inn og ut av legevakten... Fikk høre at jeg kanskje kunne være kreft, klamydia eller alt mulig rart, men pcos var det ingen som tenkte på. Til slutt ble jeg avskrevet med at det var psykisk.
Helt grusomt å ikke bli tatt på alvor - jeg skjønte jo at det var noe galt med kroppen min!
Det var til slutt jeg som skjønte at det var pcos, og dette sier MYE om hvor lite dette syndromet blir tatt på alvor.
Da jeg fikk diagnosen, fikk jeg bare beskjed om å komme tilbake dersom jeg ville bli gravid. Ingen hjelp eller støtte når det gjaldt å legge om kosthold, tilbud om medisiner osv.
Har også funnet ut at den migrenen jeg har slitt med i årevis også skyldes pcos'en. Har heldigvis ikke hatt migrene siden jeg begynte på lavkarbo da.
|