Takk for komentater...
Sitat: Er dette åpne info-møter eller må man være henvist av lege for å delta? Jeg kunne tenkt meg å være tilhører, og lært litt
Sitat:
Er dette åpne info-møter eller må man være henvist av lege for å delta? Jeg kunne tenkt meg å være tilhører, og lært litt
Ja, goggen man må være henvist fra lege. Jeg ble henvist til senter for sykeligovervekt. Dette var ett obligatorisk forkurs for alle som er henvist dit, siden de ikke har noe annet enn operasjon å tilby oss pr i dag. så inviterte de til dette forkurset, for å gi oss noe.. som de sa.. men jeg håper de kunne ha hatt slike kurs for alle... for det var veldig lærerikt.. og ikke minst så føler du samhold med andre som sitter i samme situasjon.... mange har det som meg.. har mange venner og stor omgangskrets.. men jeg er ganske alene med problemet mitt siden alle er normalvektige... og det kan bli litt ensomt til tider... derfor er det bra at det finnes forum som dette...
Sitat: det er noe med å forandre identiteten sin. Vi snakket mye om det på skolen i går. Identitet, men da var det i forhold til språk, men jeg føler det er noe det samme når det gjelder kropp også... Dette er en del av identiteten min, og det skal forandres på.
det er noe med å forandre identiteten sin. Vi snakket mye om det på skolen i går. Identitet, men da var det i forhold til språk, men jeg føler det er noe det samme når det gjelder kropp også... Dette er en del av identiteten min, og det skal forandres på.
Ja Jeefern ... Utseende er en viktig del av identiteten... og den forandres ved stor vektnedgang.. Mange sier også at de lærer seg å sette grenser både for seg selv og andre.. som det å si nei... og være litt "egoistisk" og sette av tid til seg selv... og kreve forståelse av sine omgivelser... Disse omgivelsene vil jo da oppfatte personen som forandret... En dame som fortalte om sitt liv før og etter operasjonen.. hun fortalte at hun hadde fått så mange nye "venner" etter hun gikk ned 65 kilo...?????? hun ville ikke ha disse vennene... De brydde seg ikke om henne så lenge hun var stor. Fortalte også at det var ganske tøft at mange ikke kjente henne igjen.. Som hun sa så er det mange store forandringer hun har gjennomgått for det meste positive men noen negative også... hun sa også hvor viktig det var å få med hode i prosessen... Jeg har meldt meg inn i www.overvektsforeningen.no anbefaler å gå inn der å se hva de jobber med... De fleste medlemmene der er tidligere opererte og folk som står på venteliste.. men de har også medlemmer som meg som ønsker en livstilsendring.. Jeg mener uansett hvilket virkemiddel en bruker til å gå ned i vekt så bør vi stå sammen.. det er viktig at en forteller resten av verden hva vi egentlig sliter med.... "Normalvektige" som alltid har vært det, har jo ikke mulighet til å sette seg inn i problemene våre.. Jeg er overgitt over alle vrangforestilligene/mytene om overvektige..som f.eks at alle overvektige er dumme, late og at vi ikke eier viljestyrke. Jeg har blant annet blitt møtt av store protester av normalvektige når jeg har sammenlignet overvekt/overspising med narkotikamisbruk og alkoholmisbruk.. Det er jo bare å ta seg sammen som de sier... Hallo!!!!! skriver meg litt varm nå kjenner...jeg... Trolljenta viser til Landsforeningen for overvekt.. det er også en bra organisasjon.. men jeg kjenner ikke så godt til dem ennå..
Sitat: For min egen del føler jeg at jeg har kommet langt nå når jeg innrømmer overfor meg selv at det er litt trygt å være gjemt bak fettpanseret. Da har man gått inn i en rolle og vet hvordan man skal oppføre seg der.
For min egen del føler jeg at jeg har kommet langt nå når jeg innrømmer overfor meg selv at det er litt trygt å være gjemt bak fettpanseret. Da har man gått inn i en rolle og vet hvordan man skal oppføre seg der.
Veldig viktig poeng der Grethe...Så bra at du har kommet til det punktet slik at du kan begynne å jobbe med det...Det er ett stort sprang det å gå ut av en rolle man har blitt vant med... der fikk jeg vist skrevet litt igjen... håper dere bærer over med den rotete skrivingen min.. men tankene kommer fort... og da må de bare ned... før de blir borte igjen...