Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-06, 19:07   #5
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: er ikke katter kjøttetere?

Opprinnelig lagt inn av Helene, her.

en ting at de kan spise det.. tror ikke den blir skadet av den men trodde fra naturens side at de spiste kjøtt og ikke karbohydrater..

Katter spiser mye rart de. Mine katter har spist alt mulig. En elsket stekt ris spesial (med reker og kylling i). Han var helt i fra seg når vi hadde det til middagen (sambo da, ikke jeg) - etter middagen fikk han ei skjei på et fat ogs storkoste seg. Men det var aldri noe hovedmåltid. Kattene jeg har hatt før har blitt veldig gamle og samtlige har dessverre fått dårlige tenner. Det fikk lenge før jeg fant ut hvorfor. Foret. Vi har gitt boksemat. Og uansett hvor dyr og fin den er, så vil katter som bare får boksemat få dårlige tenner, - om man da ikke pusser tennene dens. Den vi har nå får etter råd fra veterinær, bare tørrfor. Det renser tennene samtidig som den tygger hardt og får i seg god næring. Jeg kjøper foret hos veterinæren eller i dyrebutikken - og katta vil ikke ha noe annet. Den får litt menneskemat ved siden av (vår mat er alltid best syns han), men bare som "smaksprøve" - aldri som erstatning for egen mat. Da han kom til oss var han tynn og underernært. Han som eide kattemoren og ham hadde gitt kattene sine restemat fra restauranten. Luxusmat, - kjøtt og fisk og poteter og ris og grønnsaker. Men maten inneholdt ikke den næringen en katt trenger. I byen er det ikke alltid så mye katten kan finne å spise sjøl. På landet eller i utkanten av byen spiser kattene sikkert en god del mus og småfugl etc som den fanger. Og gress.... Katten vår har en favoritt-gresstue hvor han av og til ligger og spiser. Det er helt normalt og katten spiser det for å kunne kaste opp hårballene den får i seg av å vaske seg. Han kommer stadig hjem med byttet sitt, presenterer fulger og mus pent foran matmors føtter. Blir litt fornærma når vi hiver det i den brune dunken, -men hva skal vi gjøre ?