Ordne alt på kvelden - det er mitt beste tips!
Jeg lager ofte omelett på kvelden, som jeg kan spise i full fart på morgenen, eller ha i egen eller barnas matpakke. Hvis du spiser omeletten til frokost, så kan du til lunsj lage en boks med salat kvelden i forvegen, som du putter oppi tunfisk, skinke, kylling eller reker. Pluss oljedressing. Så er det bare å fiske ut matboksen fra kjøleskapet på morgenen. Lettere kan det jo ikke bli?
I dag har vi hatt "is" til frokost. Det synes barna er helt topp. Det blir som smoothien som Lise foreslo. Per porsjon bruker jeg: 100 gram frossen, usukret bringebær + 1 ss olivenolje + 2 rå egg + 1 ts fruktose/Natreen + 1 ss Kesam vanilje (< 1 gram sukker). Utrolig godt!
En annen rask frokost, som kanskje ikke er helt ideell (men dog bedre enn de fleste "vanlige" personers), er et knekkebrød med makrell i tomat e.a.
I matpakka til skolejenta mi har jeg 2 skiver Fedonbrød, som jeg gjerne lager som "smørbrød", med salat, skinke, ost, paprika, tomat, agurk. Eller vi har igjen karbonade som hun kan ha på, eller eggesmørbrød m.m.. I tillegg får hun alltid noen nøtter/mandler + en frukt/grønnsak. Barnehagejenta får litt mer "dilldall" fordi de har bedre tid til å spise... Ostestaver pakket inn i skinke, cherrytomater, et kokt egg, svisker, en halv kiwi, yoplait 0,1% yoghurt, gulrotstaver, nøtter/mandler m.m. Alt pakker jeg inn i folie eller småbokser, som jeg legger i en stor boks (hun har matboks som i størrelse ligner en tømmerhuggers... ).
Lykke til!