|
Sv: Raser mot barneslanking
Et lite innspill til. Det å lage slike programmer som nevnt i debatten vil også være med på å opprettholde myten om det er noe feil med feite folk. Man fokuserer veldig på trening og at feite folk har feil spisemønster, feil oppfatning etc etc. Og det stemmer ofte. Men mange har et nokså ordinært kosthold, men reagerer negativt på det å blir feit. Kanskje er det genetisk, kanskje er det sykdom, kanskje er det PCO/s, kanskje er det latskap, kanskje er det uopplysthet.
Det kryr av kanskje ditt og kanskje datt. Men ALLE i slike program blir behandlet likt. Ikke bare er det uklolt, men sannsynligvis ikke sunt. Vinneren(se bort fra litt lettere) er kanskje den som ikke har spesielt ødelagt kropp. Og responderer godt på kostholdet og treninga. Mens den som virkelig skulle hatt hjelp eller undersøkelser blir stemt ut grunnet manglende vekttap.
Jeg tror at mange feite er skyld i det sjøl. Lite mosjon og et "amerikansk kosthold" vi ble introdusert med etter 2.verdenskrig.
Jeg tror også at mange feite egentlig er i bra form, men lider av sykdom, det være seg psykisk og/eller fysisk.
Jeg tror også at noe av det verste man kan gjøre er å blande dette sammen til et TV-program å smøre det utover ruta. Det er med på å opprettholde myter om fedme. Det er med på å stigmatisere.
Og jeg er forbauset(mildt sagt) over at så mange her inne synes det er OK.

|