|
Sv: Fedon, Skaldemann og Allan
Opprinnelig lagt inn av BBB
Har lest mange innlegg fra deg. Virker som en vandrende leksikon...hvor får du alle disse opplysningene fra? Hvorfor valgte du akkurat Aktins? Hva synes du om de andre retningene?
Vandrende leksikon er jeg vel neppe, men takk allikevel Jeg har spist lavkarbo siden 1982 (og lever i beste velgående med perfekte blodprøver). Siden lavkarbo ikke var særlig kjent eller utbredt i Norge på den tiden har jeg knyttet forbindelser med lavkarbere i mange andre land. Etter internett ble det opprettet mailinglister - forløperen til forum, hvor jeg har blitt kjent med enda flere og lært enda mer. For å kunne hjelpe/støtte hverandre var det viktig med kunnskap og dermed har jeg lest det jeg kom over av lavkarbøker - og søkt informasjon fra venner i miljøet samt på nettet.
At jeg endte opp med Atkins var en tilfeldighet. Jeg gikk altså på kurs i 1982 og fikk en bok som het "Helseforeningens Slankebok". Etter å svart på et spørreskjema mente veilederen at å telle karbohydrater ville passe meg meget bedre enn å telle kalorier. Et av kapitlene i boka handlet om "Den profetiske dietten" - av Dr. Atkins. Siden har jeg stort sett levd etter Atkins sine prinsipper. Siden jeg vedlikeholder heller vel kostholdet mitt litt mot Lindberg og litt mot Atkins.
Jeg har sansen for de fleste lavkarbo retninger, så lenge de ikke hevder at de har den eneste rette løsningen. For det finnes ikke bare EN sannhet. Alle mennesker er forskjellige og dermed må mat/diett tilpasses hver enkelt. Det finnes mange variasjoner innefor samme tema.
..... og enda en viktig ting - DET FINNES INGEN SNARVEIER til en slank kropp - TING TAR TID.