|
Sv: Min vei mot bedre helse.
Jeg har akkurat kommet fra legen. Jeg måtte bare gå opp en trapp. Hun så gjennom det jeg hadde spist tidligere på mitt lav GI/GB kosthold og så på mine 2 ketolysedager. Som forventet var hun ikke helt fornøyd med mine lavkarbo dager. Blodsukkerprofilen var heller ikke mye forskjellig fra min lav GI dager.
Dessuten var hun bekymret for nyrene mine m.h.t. det høye protein nivået i kosten. Hun synes derimot at mitt lav GB (Glykemisk Belastning) var et meget bra kosthold. Jeg følger nå mere lav GB som tar hensyn til porsjonsmende og hvordan det påvirker blodsukkeret. GI går mer på hvordan 50 g karbohydrater i en bestemt matvare får blodsukkeret til å øke. F.eks. du skal spise mye gulrøtter (ca 750 gram) for å komme opp i 50 g karbs. Dette er bare et eksempel. 80 gram gulrot har en GB på 3.
Jeg kommer til å gå tilbake til mitt lav GB kosthold og øke trimmen noe. Dette var et kortvarig eksperiment som egentlig burde vært gitt mer tid. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å starte etter å ha pratet med legen og fått klarsignal. Men jeg tenkte at et par dager på lavkarbo ikke vil "ta livet av meg". Vel, turen til lavkarbo land var interessant og jeg stor tro på et lavkarbo kosthold. Men det passer vel ikke for alle, dessverre. Vi har alle forskjellige kropper og må bare kjenne etter hva kroppen sier.
Blodsukker profil på lav GB:
Før frokost: 7,8 1,5 time etter frokost:10.5 Før lunsj: 7,1 1,5 time etter lunsj: 9,6 Før middag: 8,0 1,5 time etter middag: 8,5 Sengetid: 8,3
Blodsukker profil på lavkarbo (gikk lavkarbo på søndag og mandag, dette er mandagens målinger):
Før frokost:7,9 1,5 time etter: 7,2 Før lunsj: 6,4 Etter lunsj:5,7 Før middag: 5,7 Etter middag: 6,4 Sengetid:6,8
Dagens fastende blodsukker: 7,7
Normalt bør blodsukkeret være mellom 4 og 7 før et måltid og ikke over 10 etter et måltid. Ved sengetid bør blodsukkret være 6-8.
Jeg skal begynne på Actos i tillegg til Metformin. Dette er et legemiddel som skal virke mot insulinresistens. Hun ville først gi meg et annet som øker insulin produksjonen, men jeg nevnte at jeg i Norge hadde fått beskjed av legen at jeg hadde en stor egen produksjon av insulin. Insulinresistens er mitt store problem så hun anbefalte da å forsøke med Actos.

|