|
Sv: Min vei mot bedre helse.
Jeg skulle vaert 1,85 cm hoy da hadde jeg hatt en flott BMI paa 23. Hmmm...tror jeg skal prove aa gro litt i hoyden. Akkurat naa foles det lettere aa gro i hoyden enn aa gaa ned i vekt.
Vidunderlige fredag. Dessverre er de glade sommerdager over og jeg slutter ikke kl. 11.00, men 16.30. Men det er greit. Jeg har ingen avtaler satt opp i dag, men det kan alltids dukke opp noen. I dag har jeg satt av tid til aa jobbe med en soknad om penger til et prosjekt vi planlegger. Deadline er 14. september saa jeg har god tid, men det hadde vaert greit aa faa det unna slik at jeg og sjefen kan se over og endre hvis det er nodvendig.
Huset er forelopig i rute *bank i bordet* Mye kan selvsagt skje for innflytting, men vi satser fremdeles paa innflytting i november en gang. Det meste av mobler er innkjopt, men jeg maa ha litt lys i huset. Lamper maa kjopes inn. Det blir det aller nodvendigste forst og saa kjoper vi litt etterhvert. Jeg er ikke saa opptatt av at alt skal matche. I dag er jo motetrenden i retning av "mismatched". Det passer meg utmerket.
I dag tar jeg blodsukkerprofil av hele dagen. Det vil si fastende blodsukker, for hvert maaltid og 1,5 time etter hvert maaltid. Blodsukkeret 1,5 time etter frokost var 11,5 som er for hoyt. Jeg regner med at legen vil oke dosen av Metformin naar jeg skal til henne paa tirsdag. Min insulinresistens er enorm selv med all vekten jeg har tatt av. Dette er nok hovedsaken til at det gaar veldig tregt. Det er for mye insulin som blir skilt ut og det gir signaler til kroppen om aa lagre mest mulig fett. Selv med et Lindberg inspirert kosthold er mine verdier for hoye.
Takker for hyggelige og stottende svar fra Fjonken og Lemen og dere andre.
Dessverre gikk ikke min oyelegetime i Thunder Bay saa godt. Det ble konstantert med sikkerhet at jeg har en avansert proliferativ diabetisk retinopati. Jeg har hatt flere blodninger paa netthinnen. Det er faktisk saa ille at legen sa at jeg naar som helst kan faa en storre blodning som vil gjore meg blind. Skulle dette skje vil de vente noen maaneder fordi blodet blir som regel sugd opp av kroppen og synet klarner etterhvert, men hvis dette ikke skjer kan de suge ut vaesken i glasslegemet i oyet og erstatte det med ny klar vaeske. Dette er visstnok komplisert og ikke uten risiko.
Planen fremover er aa laserbehandle netthinnen. Dette skal visst oke surstofftilforselen til netthinnen og hindre utvikling av nye blodaarer. Dere kan goggle og lese artikler. Jeg prover selv aa faa oversikt over hva dette gaar ut paa.
Det blir 4 behandlinger paa hvert oye og jeg maa reise frem og tilbake til Thunder Bay en tid fremover. Det er 6 timer tur retur saa hele dagen vil gaa med. Jeg haaper aa bli ferdig til jul.
Kjedelig da dette skjer samtidig med husbygging. Men det er gode utsikter for bedring og bremsing av sykdomsforlop med denne behandlingen. Naa er det bare aa konsentrere seg om aa faa blodsukkeret fint og stabilt.

|