Tråd: Matvarer,
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-06, 09:58   #5
Smurfine
Medlem

Smurfine sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 46
Smurfine er på en erverdig vei

Sv: Matvarer,

Opprinnelig lagt inn av Iset

Sucrose, mener du Sucralose, altså Splenda? Det er greit å ha i hus ja.

Lavkarbo er så mye, det kan være Atkins, Fedon, Ketolyse, Kwasniewski, Lutz, Skaldeman, OE... Det gjelder å finne SIN metode, noe man trives med. Og da må man se på noen småting, feks; liker du mye fet mat? Bacon, rømme, kjøtt, oster, fløte, oljer, smør osv. Kan du leve uten så voldsomt mye frukt? Er du altfor glad i frukt, knekkebrød osv?

Fedon er nok det enkleste å begynne med for mange som er vandt med "norsk" kosthold med brød og poteter. Det er ikke så store forandringer, du bare erstatter risen, potetene og pastaen med belgfrukter og grønnsaker eller fedonpasta, og holder deg unna hvitt hvetemel. Verre er det egentlig ikke, spørs hvor langt ned på karbene du må for å føle deg frisk.

Er du glad i feit mat kan du kutte litt mer ned på karbohydratene og øke på med matvarer som kjøtt, fisk, egg, smør (IKKE margarin, kun meierismør!!), rømme, fløte, oster osv. Men da må du nok sette deg litt mer inn i kostholdet enn om du skal følge Fedon.

Basisvarer for Fedon er feks:

*Grove knekkebrød, feks, Wasa Fiberpluss
*frukt og grønnsaker
*yoghurt naturell, Yoplait 0,1 %
*bønner, linser, kikerter (kjøpes billig i innvandrersjapper)
*kjøttpålegg og rent kjøtt
*fiskepålegg og ren fisk
*kylling
*egg
*forskjellige kaldpressede oljer, feks rapsolje og olivenolje
*meierismør

Er selvfølgelig mye mer, men jeg trenger vel ikke å liste opp alle verdens matvarer hehe, dessuten skal jeg snart i barnehagen med vesla.

Jeg mente sånn sucralose/splenda ja Tror kanskje jeg kan begynne på fedon, jeg er ikke glad i youghurt da men han har jo masse god mat i kokeboka si som jeg skal kunne klare å følge ihvertfall, prøve så godt jeg kan. Men den ketolysekuren virkr veldig interessant da