|
Sv: Metformin
Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
Jeg har aldri lest noe annet sted enn her at depresjon/nedstemthet har en sammenheng med PCOS, men det er mulig at det stemmer...
men jeg tror også at generell overvekt og depresjon kan ha en sammenheng. Dette kan begrunnes med dårlig selvfølelse og selvbilde (og gjelder så klart ikke alle overvektige) Når man da går ned i vekt, så føler man at man mestrer noe, og selvtilitten øker, samtidig som man føler seg mere vel med kroppen sin, og går bedre inn i det bilde samfunnet gir av "den perfekte" viss du skjønner hva jeg mener her...
Jeg har lest det flere steder, og har også fått høre det av legen. Her står det også:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5816
Hormonbalansen er jo tett knyttet opp til psyken (se feks på gravide hvordan de får humørsvingninger).
Jeg har aldri vært preget av dårlig selvfølelse, og mener jeg ser ganske bra ut (faktisk)! Depresjonen min kommer nok annetsteds fra. Synes jo det er påfallende at jeg har prøvd flere medisiner de siste årene, og ingenting har virket. Så begynner jeg på lavkarbo, og etter et par måneder er alt betraktelig bedre! Dersom dette ikke er tilfeldig mener jeg jo at det er en super nyhet for folk som sliter med depresjon i forhold til pcos: Den kan faktisk bedres ved å legge om kostholdet!
Men det med følelsen av mestring når man går ned i vekt er noe jeg kjenner meg igjen i!
Og at andre kan få depresjoner av å ha pcos kan jeg jo skjønne - det kan være en tung lidelse å ha.
|