Vis enkelt innlegg
Gammel 06-09-06, 16:01   #1
Chamomilla
Seniormedlem

Chamomilla sin avatar

Medlem siden: May 2005
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent
Question

Men hva med fettet i kokesjokoladen? Er det herdet?

Det lurer jeg på, og har ikke klart å komme på noe lurt sted å finne ut av det på, så jeg prøver her hvor det er så mange kloke hoder samlet.

Jeg spiser mørk sjokolade så å si hver dag (jada, jeg vet, burde kutte ut, men det holder meg fra å spise mer usunne ting med mer sukker).

Det som bekymrer meg litt er selve fettet i den mørke sjokoladen. Har kakaofettet blitt usunt i den prosessen hvor kakaobønnene ristes før de males? Nå blander jeg muligens litt altså, for jeg har lest på kakaopakken at kakaobønnene er ristet, og da antar jeg at de kakaobønnene som er i den mørke sjokoladen også er ristet (eller røstet, som noen liker å si... ). Og oppvarming er jo en potensiell kilde til at fett som opprinnelig var sunt går over til å bli direkte skadelig.

Noen som vet?