|
Sv: Ny og usikker
Opprinnelig lagt inn av Imp
Hva er det i mel som gjør at vi ikke skal ha det? Og poteter, ris, melk?
Du sier at syrnede melkeprodukter er greit, hva er det med det som gjør at det andre er dårlig?
Og hva med rømme, ost, creme fraiche og slikt?
Hvorfor grønnsaker som har vokst over jorden?
I mel, poteter og ris er det en god del karbohydrater som påvirker utskillelsen av insulin, altså blodsukkeret. Med pcos følger jo ofte insulinresistens og man tåler ikke så godt raske karbohydrater (eller for mye karbo i det hele tatt), derfor bør man unngå hvete, poteter, vanlig brød, sukker, pasta og ris.
Når det gjelder melk er det vel fordi det ikke er så sunt, siden den er pasteurisert og homogenisert osv. Jeg er litt usikker på akkurat det, men drikker ikke melk fordi jeg mener det ikke er så sunt. Bruker litt h-melk i maten av og til da, men helst fløte.
Rømme, creme fraiche, oster og slikt kan man bruke fordi de tåles bedre og inneholder få karbohydrater.
Hvorfor man bør spise grønnsaker som vokser OVER jorden? Jo, igjen - færre karbohydrater. Gulrot, kålrot, løk og poteter osv inneholder en god del karber. Løk er forsåvidt greit (jeg spiser egentlig alle typer grønnsaker utenom poteter men så teller jeg jo ikke så nøye heller da) men grønnsaker som vokser over jorden er fattigere på karbo. 
Var det Herbalife du hadde fått disse sinnssyke rådene av? Som feks. at hjemmelaget var dårligere enn posemat?