|
Sv: Ny og usikker
Opprinnelig lagt inn av Nille
Og jeg slenger meg på de andre: KAST HERBALIFEN - den har absolutt ikke noe som helt i eet lavkarbo kosthold å gjøre. På lavkarbo spiser du MAT, ikke pulverdrikker !
Og om du ikke har gluten allergi eller gluten intoleranse er glutenfrie produkter bare bortkastede penger. De er laget for allergikere. De er dessuten fulle av karbohydrater - og med andre ord absolutt ikke lavkarbo. Glutenfri pasta er like ikke som vanlig pasta. Må du spise pasta, så prøv fullkornpasta eller lavarbo pasta om du får tak i det (Lindberg sin er utmerket). Jeg har i mine år på lavkarbo med masse ekjente og venner som har PCO, aldri hørt at de skal psie glutenfritt ! Hvem er det som har funnet på det ?
Har du PCO(S) er det viktig å få hormonene i balanse. Og den beste måten å gjøre det på er å:
Punkt/råd nr 1 er: Kutte ut sukker, raffinert hvitt mel, poteter, pasta og ris.
Spise "ren" mat som kjøtt, fisk, kylling - både kjøttdeig og karbonadedeig, kyllingkjøttdeig og pølser er OK å spise - og egg. Masse grønnsaker, urter, nøtter, bær og litt frukt. Du kan godt være litt forsiktig med meieriprodukter, men det er variabelt hva folk tåler, - og med mindre du har en intoleranse for slike er de helt greie. Spis/lag en mat uten tilsetningsstoffer - og altså IKKE pulver.
Du skal ikke være redd for fett. Bruk kaldpressede oljer, meierismør og Cocosa i matlaging og til dressing. Dette er "godt fett". Hold deg oljer som ikke er merket extra virgin eller kaldpresset. Ikke alt mettet fett er farlig, det er transfettet du skal holde deg unna. Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg).
Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er pommes frittes, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, posesupper, posesauser m.m. Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje".
Men om du ikke føler deg vel med fett i det hele tatt (det krever ny tankegang) er du ikke nødt til å spise det for å leve lavkarbo. Anbefaler deg å lese Fedon Lindbergs nye bok "Fedons Metode". Den er ny og helt oppdatert med hensyn til nyere forskning etc. Der finner du mye info om insulinresustens som kan være til nytte (de fleste som har PCO har også insulinsresistens).
Se også her på forumet. Mange med samme problem du kan diskutere med og utveksle erfaringer med.
Men for all del, igjen - IKKE HERBALIFE når du har PCOS !!
Jeg skulle aldri ha nevnt den Herbalifeshaken, eller hva? Hehe.
Jeg må si jeg ble veldig forvirra nå, når det gjelder kosthold finnes det jo utallige forskjellige metoder, og jeg har ikke råd til å kjøpe flere bøker for å finne ut en metode som passer meg best..jeg har i grunn ikke så lyst til å følge en bok som sier at du må gjøre sånn og sånn. Jeg har lyst til å finne ut hva jeg skal spise og ikke spise, og sette sammen ut i fra det..
Det er en sykepleier og tre leger som har sagt at jeg kan prøve glutenfritt..men jeg skal spørre hvorfor neste gang.
Men så lurer jeg på, hvorfor mener dere at Herbalife ikke er bra? Jeg har blitt forklart at man får i seg næringen man trenger, pluss fiberkosttilskudd. Og det er jo ikke ment som en erstatning for mat livet ut. Det er ment som en hjelp til å komme ned i vekt, og å endre kosthold. I alle fall er det det for meg...
Jeg må si at jeg inntil videre ikke kaster Herbalifen, den kostet såpass mye penger at jeg vil prøve og se om det blir noen resultater først..
Jeg blir altså så usikker når du snakker om transfett som finnes i posesupper og posesauser..for fra andre hold har jeg fått vite at det er hjemmelaget som ikke er bra..men når du snakker om transfett, så...hvor ser man på innholdsdeklarasjonen at varen inneholder transfett?
Hvorfor er virginolje og kaldpresset olje farlig?
Jeg har tenkt på det der med olje i det hele tatt...frityrolje er jo tvilsomme greier, etter 30 min koking med frityrolje begynner den å utvikle giftige stoffer. Hva da med olje som vi steker mat med, det er jo mye mer påvirkning der. Men ikke skal man bruke smør heller så...
Tusen takk for svar og råd (=
|