Tråd: Ny og usikker
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-06, 23:18   #1
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Ny og usikker

Hei, jeg heter Maria og har tittet på dette forumet i en tid. Dere virker utrolig flinke, mange av dere, til å lage god mat av sunne ting, og miljøet her ser også trivelig og velkomment ut.

Er også litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, så det er bare å flytte hvis det er feil altså!

Jeg har PCOS og er overvektig. Jeg var normalt slank til 19-20årsalderen, da la jeg gradvis på meg og vektnåla stoppa på 30 kg over normalvekt, som var ca 60-65 kg. Da jeg gikk på ppiller i syv år, har jeg ikke fått klarhet i sykdommen siden det siste året. Nå har jeg endelig fått fingern ut til å endre livssituasjonen litt. Vi har aldri vært spesielt sunne her i gården, lager stadig noe god mat, og selv om vi holder snacks og brus til helgen, blir det for mye av det også.

Jeg har fra leger, andre jenter med PCOS og folk som har peiling fått vite at jeg skal, for å bedre sykdomsbildet og vekten, så skal jeg unngå mel (gluten), melkeproteiner (melk, ost, cremefraiche, rømme..you name it), og sukker. Skal satse på kosthold med rent kjøtt, mer grønnsaker enn poteter og ris, og pasta må være glutenfritt.

Jeg syns det er veldig spennende dette her, men det er dette med å komme i gang. Jeg syns det er vanskelig, men nå har jeg lest og surra rundt såpass mye at jeg begynner å få så mange ideer og input at jeg husker hva jeg skal ha i meg, hva jeg skal kjøpe og ikke kjøpe.

Nå, i helgen, har jeg begynt på Herbalifeshakene. Jeg er og har aldri vært flink til å spise frokost, jeg står opp om morgenen så jeg rekker jobben med minimal margin, og lunsj har jeg aldri tid til å ordne selv. Det blir som regel noe på kantina. Jeg har alltid vært flink til å spise frukt, men det hjelper liksom ikke når man spiser usunt i tillegg...
Så planen nå er to shaker om dagen, en til frokost, en til lunsj. Frukt sammen med lunsjen, og masse vann. Fra springen, jeg liker ikke tanken på å måtte kjøpe dyrt flaskevann når vi har det rett i springen. En kynisk utnyttelse av folk som vil tjene penger, er min mening...
Anyhow, videre skal middagen utelukke fete, hjemmelagede sauser og gratenger..sånt er vi flinke til her. Blandet kjøtt, som pølser og kjøttdeig må utelukkes..jeg er usikker på karbonadedeig, har ikke fått noe klart svar her.
Så, hvis jeg blir sulten på kvelden, kan jeg ta meg en ekstra shake eller noe frukt eller proteinbar. Jeg må si at jeg er veldig begeistret for disse Herbalifeshakene, hadde aldri i verden trodd at det skulle være så godt, enkelt og lettvint...Blir spennende å se hvordan dette går over tid.

Men det som gjør dette litt vanskelig, er at jeg har en samboer. Nå har jeg endelig fått backa opp meg selv, ved hjelp av en venninne <3 til å begynne med Herbalife og endre kosthold. Det er utrolig hvor lett ting går når man får litt støtte i ryggen.
Men det var dette med samboeren. Jeg er svak for påvirkning, og hvis han går i butikken og kjøper en brus, så...jeg skal ikke si at jeg kaster meg over den brusen med engang, men. Dere skjønner tegninga. Det er dette med ting man må unngå og ikke unngå. Jeg foreslo for han at vi skulle prøve dette med Herbalife sammen, men han likte ikke smakene. Han har nemlig også problemer, han er mange kilo overvektig og har ekstreme diarèproblemer. Legene finner ikke ut noe galt, og han nekter å gå til ernæringsfysiolog, av prinsipp..

Så neste skritt nå, er å bake glutenfritt til ham, jeg må rett og slett overta kjøkkendriften (om man kan si det så fjongt i en enkel husholdning) og ordne all matlaging selv. Eller kjøpe inn og skrive ned hva han skal gjøre...

Men dette ble mye skriving, jeg tror jeg får gi meg nå.
Det jeg egentlig skulle skrive et innlegg for, var spørsmålene mine, men de kommer vi jo til, til sist
Jeg har som sagt lest litt rundt her og fått noen impulser, men jeg ser at det ikke er så mange steder melkeprodukter utelukkes, feks. Så det hadde vært kjempeflott om noen av dere der ute hadde noen gode bakeoppskrifter, feks, uten melk og glutenfritt, uten sukker...eller linker, nettsider. Jeg er takknemlig. Tar gjerne imot andre oppskrifter også, om noen ser at det er noe som er midt i blinken for meg.

Og er det noen som kan svare på dette med karbonadedeig? Vi har alltid brukt dette istedenfor kjøttdeig, siden det er magrere, men hvor trygt er det?

Og dressing til salat, er det noen som har forslag? Jeg har brukt den fettfrie Franske dressingen, men i innholdsdeklarasjonen står det jo sukker der også. Finnes det gode, sunne dressinger man kan lage selv?

Og hvor er det billigst å handle glutenfrie produkter, samt soyaprodukter?

Er utrolig takknemlig for all tilbakemelding!
Jeg gleder meg til dette glir inn i dagliglivet, og til å gå ned i vekt..det skal bli supert! =)

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!

Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat