Vis enkelt innlegg
Gammel 31-08-06, 03:28   #29
BiggestLooser
Medlem

BiggestLooser sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 62
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg
Cool

Sv: Min vei mot bedre helse.

Jeg var hos dietetiker les Canadas Ernæringsdiktator. Hun var helt tradisjonell àlà Statens Ernæringsråd anbefalinger. 55% karber, 15-20% protein og 30% fett. Og med fett mener hun sunt fett selvfølgelig. Og vi vet alle hva slags fett det er. Flerumettet fett, selvfølgelig. Mettet fett er fyyyyyyyy.

Da jeg sendte ut følere om lavkarbo/ketolyse så hun på meg og sa: "You know food like that can give you a heartattack". Så der i gården var det ingen støtte å få.

Hun kunne ikke gi meg andre råd enn å øke trimmen for å komme ut av vektplatået. Ikke ligge under 1500-1600 kalorier (enig der forsåvidt). Øke fettet da jeg noen dager ligger godt under 30%. Noen dager ligger jeg på rundt 12% og det er for lite. Men det har noe å gjøre med at jeg spiser mye fiberrik mat som er fettfattig. Hun var forsåvidt enig i at det er lurt å legge vekt på å velge matvarer som er lav GI/GB.

Jeg nevnte det med at de dagene jeg lå høyt på karber så lå blodsukkeret høyt. Men der sa hun at de dagene var det nok at mengde mat og at det var høyere GI kunne spille inn. Jeg følte ikke at det var vits i å argumentere med henne. Hun har valgt sin "religion" og det har ingen hensikt å "misjonere" til henne. Hun er jo "ekspert" må vite.

Jeg vil sende ut følere til legen når jeg møter henne den 12. september. Etter det får jeg se. Det kan jo være at jeg vil fortsette mitt nåværende kosthold men prøve å holde en strammere GB linje og legge inn mer fett. Jeg skal kjøpe meg linfrø- eller fiskeolje og ta det som tilskudd. Og jeg vil investere i en god olivenolje.

Jeg må innrømme at den opprørske tenåringen dukker opp i meg. Jeg har lyst til å være ulydig og gjøre som jeg vil og eksperimentere med det "forbudte".Kanskje jeg tar et par uker med ketolyse bare for å prøve det ut. Det kan jo være at det i lengden ikke passer meg og min kropp. Vi er alle forskjellige. Men da er det bare å gå tilbake til Lindberg inspirert igjen.

Torsdags morgen, som for dere er i dag reiser mannen og meg til Thunder Bay. Vi skal begge til øyespesialist. Han skal kun ha sin årlige kontroll og jeg skal ha forundersøkelse til laserbehandling av min diabetiske retinopati.

Vel, jeg fikk heldigvis en trøstepremie. Et flunkende nytt blodsukkermåleapparat. Etterpå var jeg på supermarkedet å handla alene. Det er litt av en utfordring. Det er jo så mange godsaker som bare roper mitt navn. Jeg kom heldigvis ut av butikken kun med en bunke bananer, avisa og tre bokser med sild i lake på tilbud.

Mannen fortalte meg i kveld at svogeren og han har planer om å gå ca en lang kveldstur på ca 5 km hver kveld (hvis været tillater). Jeg tenker å slenge meg på den turen. AquaFitness'en (vannaerobic) starter opp om noen uker. Det har jeg savna i hele sommer.

BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat