|
Sv: Debatt: Hvor farlig er strålingen?
Jeg kjenner mange som koker grønnsaker i mikro fordi de har hørt det bevarer alle næringsstoffene. Selv tror jeg det er helt motsatt, for jeg leste en artikkel en gang der det stod at 80 % av næringen i brokkoli forsvant i mikroen. Om det er sant eller ikke aner jeg ikke, men jeg tar ikke sjansen. Har jo komfyr og det tar ikke lange tiden å koke brokkoli heller. Dessuten smørdamper jeg den som regel. 
Jeg bruker kun mikro til mikropopkorn, tining av matvarer (om jeg har glemt å legge dem til tining) og smelting av sjokolade (ikke alle typer som tåler det da). Skulle gjerne likt å ikke brukt den til NOE men...
Mange varmer jo både morsmelkerstatning og babymat i den, det ville jeg IALLEFALL aldri gjort. 
Mange argumenterer med at det er så mye mer lettvindt å varme MME i mikro, men jeg gjorde ikke det og hadde det allikevel veldig enkelt; jeg kokte opp en liter vann, helte det på en ren stor flaske og hadde i kjøleskapet. Så helte jeg vannet i flasken og varmet DET i mikroen (for det gjør vel ikke noe, gjør det?) og tilsatte pulveret etterpå og ristet.