Legen min sa allerede første gang jeg kom til ham at binyrenes funksjon er viktig for stoffskiftet, og ville at jeg skulle ta prøver. Han er også veldig flink - jobber ved Balderklinikken der Roald Strand også jobbet før, og har kurset seg på dette feltet.
Jeg har hatt altfor lav produksjon av kortisol på alle blodprøvene jeg har tatt hos legen min. Jeg har vært helt utmattet også, så det stemmer bra. FØR dette hadde jeg antagelig alt for høy produksjon, men det var i så fall før jeg målte det. MEN: da jeg tok blodprøver sist, i mai - etter 14 dager på Atkins induksjon - var produksjonen kjempehøy igjen!
Legen ble nok litt overrasket - han hadde trodd jeg hadde "utbrente" binyrer, og så var jeg plutselig full av kortisol! Det var da han sa at ketose stresser kroppen. Men jeg synes det er mer logisk at induksjonen "vekket" binyrene mine igjen, jeg. Jeg har tross alt kommet meg en del etter at jeg begynte på lavkarbokosthold - er ikke like utmattet lenger - selv om jeg fortsatt har et stort problem med stress. Jeg skal lufte den teorien neste gang jeg kommer meg til legen - dessverre ser det ikke ut til at jeg får råd til det før etter nyttår...
Det man gjør for å teste kortisol-responsen, altså hvordan kroppen responderer på stress, er å gi en injeksjon (jeg vet ikke med hva) intramuskulært, og så ta blodprøve - det kalles Synacten-test eller noe slikt. Senere tar man bare blodprøver av kortisolnivået kl 8 om morgenen på fastende mage.
Hvis noen er i den situasjonen at de produserer for lite kortisol er det hjelp å få i form av Cortef - det er kortisol eller hydrokortison om man vil - men i en form som er bio-identisk - ikke til å forveksle med syntetiske hydrokortison-preparater. Dessverre er det akkurat det Statens (@#%!!) Legemiddelverk gjør - og derfor er det bare tilgjengelig på registreringsfritak og til en ganske høy pris. Selv merket jeg ikke forskjell i løpet av et par måneder og derfor sluttet jeg - men jeg burde nok fortsatt lenger. Seks måneders behandling gir ofte binyrene den tiden de trenger til å hvile seg og komme igang igjen med egenproduksjonen av kortisol.
Det med barbasco vet jeg ikke noe om dessverre... 
Sist redigert av Huldr : 29-09-10 kl 22:52.
Årsak: Ryddet bare litt opp i innlegget... :)
|