|
Sv: Mitt beste motivasjonstips
Dette med når man spiser og går ned/ikke går ned er like individuelt som alt mulig annet. Det er en myte at vi legger på oss om vi spiser etter kl. ettellerannet om kvelden. For forbrenningen styres ikke av klokka. Hverken den ene eller den andre. Og de biologiske klokkene våre går høyst ulikt. Det finnes både A, B og C mennesker (og sikert helt ned til Å), ikke sant. Men at fordøyelsen ikke har så godt av å spise rett før en legger seg - vel, det er en helt annen sak. For fordøyelsen er det beste å være i bevegelse en stund etter et måltid. Men det kommer litt an på hva/hvordan en spiser også. Er man i ketose eller går på lavkarbo går forbrenningen hele døgnet, det finnes ikke noen tid hvor vi ikke forbrenner. Man har en høyere forbrenning i ketose enn ved "vanlig" forbrenning. Og når man spiser spiller liten rolle. Det handler om å spise regelmessig. Etter hvert måltid øker forbrenningen (også på vanlig lavkarbokost) med ca. 25%. Det er etter lang periode uten mat/energi-inntak og bevegelse at forbrenningen går den andre veien og kan bli lavere. Og det er for de fleste på lavkarbo om morgenen - ikke om kvelden. Det er mulig at forbrenningen funker noe annerledes for de på lavkalorikost - etter hva jeg husker forbrenner en der 1-4 timer etter et måltid, alt etter hva en har spist. Det derfor det er så mange teorier ute og går - de fleste basert på kaloritelle/lavfettkost.
I min slankeperiode (Atkins/lavkarbo) prøvde jeg en laaaaang stund å ikke spise etter kl. 18.30. Bare for å prøve det liksom. For det første er det nesten helt umulig for meg å ikke spise senere, slik som jeg jobber. På kveldsvakt har vi faste spisetider og de er det ikke jeg som bestemmer. Da forskyves hele døgnet mitt - også spisetidene. Det kan være alt fra 17.45 til 19.30.
I løpet av den tiden jeg lot være å spise etter 18.30 (som var det magiske klokkeslettet for noen år siden) tok jeg ikke av et gram. Snarere tvert i mot. Det kan også ha med stress å gjøre... det var nemlig ikke lett å slutte jobb 1700, kjøre til butikken, handle, kjøre hjem, lage mat og få den i meg innen "fristen" gikk ut. Når jeg slappet av og spiste når jeg følte for det. Ja, da begynte kiloene å rikke på seg igjen gitt. Jeg trenger å slappe av litt når jeg kommer hjem fra jobb....ikke henge over grytene. Har spist sene middager i mange år. Både midt i uka og i helgene. Og sene frokoster. Og det funker for meg. Like mye som det funker for Oprah & Eva å ikke spise etter et bestemt klokkeslett.
Litt lenger syd i Europa og i andre verdensdeler er det ikke vanlig å spise middag kl. 1600-1700 slik vi gjør det i Norge. Der spiser de middag i tidligst kl. 1900. Har spist det jeg vil kalle sene måltider og hatt restauranten så og si for meg selv mange ganger.
Det som funker for meg funker ikke nødvendigvis for andre. Og det som funker (eller funker av og til) for Oprah er garantert ikke synonymt med å være fasiten og det eneste riktige. Det er KUN en teori som virker for noen.
Det er ikke alle som har et liv der det passer å spise etter klokka. Vi må finne vår egen måte/rytme alle sammen.